Poletje je čas, ko se odpravljamo na dopuste, in eno izmed tistih obdobij – ta se zgodijo morda le nekajkrat na leto –, ko se odpravljamo na daljšo pot z avtomobilom.
Naj bo to na končno destinacijo, pri čemer med Slovenci še vedno prevladuje Hrvaška, ali pa zgolj na katero izmed okoliških letališč, naj bo to v Zagreb, Benetke, nemara Milano ali pa tudi na Dunaj in v München. V vsakem primeru pa to pomeni vožnjo po cestah in avtocestah omenjenih držav, s tem pa tudi prilagajanje njihovim cestnoprometnim predpisom. Ti so pogosto nekoliko drugačni kot pri nas, poleg tega so se v zadnjem obdobju zgodile nekatere spremembe.
Začnimo najprej na Hrvaškem, kjer je v zadnjem času največ sprememb, tako na infrastrukturnem področju kot tudi na zakonodajnem. Hrvaška namreč zadnje čase beleži izredno slabo statistiko na področju varnosti. Po tem, ko so se lani odločili za postavitev 143 ohišij za radarje, bo namreč letos izpeljano naročilo za še dodatnih 122 ohišij, poleg tega pa še 59 tako imenovanih super radarjev ali merilnikov hitrosti, ki lahko hkrati na več voznih pasovih merijo do 32 vozil.
Kazni na Hrvaškem so se tako pred kratkim dvignile tudi za dva- ali celo trikrat in so tako za najhujše prekrške precej višje kot v Sloveniji. Če boste tako na primer v naselju najvišjo dovoljeno hitrost prekoračili za 50 kilometrov na uro ali pa boste zavrnili preizkus alkoholiziranosti, vas bodo policisti oglobili z do 2.700 evri kazni; če boste katerega izmed hujših prekrškov, med katere spadata tudi vožnja skozi rdečo luč in vožnja z več kot 1,5 promila alkohola v krvi, ponovili in vas bodo pri tem ujeli, pa si lahko obetate tudi zaseg vozila, kazenske točke in celo daljšo prepoved vožnje na hrvaškem ozemlju – tudi do dve leti.
Sicer pa Hrvaška v teh dneh sprejema tudi zakon, namenjen večji varnosti med mladimi vozniki. Ta predvideva, da bi voznikom, starim do 24 let, največjo hitrost, s katero še lahko vozijo po cestah zunaj naselij, znižali za 10 kilometrov na uro. Na hitrih cestah bi ta tako znašala le še 100 kilometrov na uro, na regionalnih 80, na avtocestah pa 120 kilometrov na uro. Hkrati bo zanje podobno kot pri nas veljala prepoved uživanja alkohola, a kot rečeno, do starosti 24 let. Pri tem je seveda treba poudariti, da to velja tako za domače kot tudi za tuje voznike, enako pa je tudi s kaznimi. Za vse druge velja meja alkohola 0,5 promila v krvi oziroma 0,24 grama na liter izdihanega zraka.
Kako pa je s kaznimi v drugih evropskih državah? V Nemčiji so kazni za preseganje hitrosti precej nižje kot pri nas, nekoliko manj stroge pa so tudi omejitve. Medtem ko so v mestu omejitve enake, je največja hitrost za 10 kilometrov večja, na avtocesti pa, kot je znano, omejitev razen izjemoma ni. Kazni se na drugi strani za prehitro vožnjo v mestih gibljejo med 10 evri (za prekoračitev do 10 kilometrov na uro) in 680 evri, kazen vključuje še dve kazenski točki ter trimesečno prepoved vožnje za prekoračitev več kot 70 kilometrov na uro. Podobno velja tudi za kazni zunaj naselij, le da tam najvišja kazen znaša 600 evrov.
Nekoliko bolj strogi so Nemci pri kaznih za alkohol. Medtem ko je najvišja dovoljena meja enaka kot v Sloveniji, pa se finančne kazni gibljejo med 500 in 1.500 evri in dobite tudi kazenske točke. In ko smo že pri točkah: pri štirih prejetih točkah se mora voznik udeležiti dveh seminarjev o varni vožnji, pri osmih točkah pa mu je vozniško dovoljenje odvzeto. Točke policisti sicer 'podeljujejo' tudi za nespoštovanje varnostne razdalje, nevarno prehitevanje, oviranje intervencijskih vozil in še bi lahko naštevali.
Nemčija sicer velja, kar zadeva prometne prekrške in hitrosti, za eno bolj liberalnih držav v Evropi. Našim zakonom je tako precej bližja italijanska ureditev. Ena izmed prvih držav, kjer je bil uveden sistem sektorskega merjenja hitrosti (in pozneje tudi odstranjen), tako vožnjo v mestnih naseljih (za vozila z motorno prostornino do 150 kubičnih centimetrov) omejuje s hitrostjo 50 kilometrov na uro, na avtocestah pa največja dovoljena hitrost znaša 130 kilometrov na uro. Se pa zato pojavljajo razlike na cestah zunaj naselij. Če gre za lokalne ceste, je namreč hitrost omejena na 90 kilometrov na uro, na regionalnih cestah pa je omejitev 110 kilometrov na uro. Se pa tako na regionalkah kot tudi avtocestah največja dovoljena hitrost zmanjša za 20 kilometrov na uro. Zanimive so sicer tudi omejitve hitrosti za manjše avtodome in avtomobile s prikolice. Na vseh cestah zunaj naselij tako njihova največja dovoljena hitrost znaša le 70 kilometrov na uro, na avtocestah pa 80 kilometrov na uro.
Denarne kazni za prehitro vožnjo so v Italiji sicer razmeroma blage in znašajo od 35 evrov za prekoračitev, nižjo od 10 kilometrov na uro, do 828 evrov (in prekinitev veljavnosti izpita za 6 do 12 mesecev) za prekoračitve s 60 kilometri na uro ali več. Precej manj tolerantni pa so Italijani na drugi strani do alkohola v prometu. Medtem ko je največja dovoljena meja alkohola v krvi enaka kot pri nas, pa se kazni pri 531 evrih šele začnejo. Za najhujše prekrškarje na tem področju, torej tiste, pri katerih stopnja alkohola presega 1,5 grama na liter izdihanega zraka, tako znaša med 1.500 in 6.000 evri, ob tem pa gredo za obdobje od pol do enega leta tudi v zapor!
Visoke denarne kazni pa za voznike s prekomerno količino alkohola v krvi predvideva tudi avstrijska zakonodaja. Tako že za 0,8 promila alkohola v krvi predvideva med 800 in 3.700 evri kazni ter odvzem vozniškega dovoljenja za mesec dni. Če alkoholiziranost preseže 1,6 promila, pa je kazen med 1.600 in 5.900 evri in odvzem vozniškega dovoljenja za pol leta oziroma leto dni, če ista oseba enak prekršek ponovi v naslednjih petih letih. Prekrški, povezani z vožnjo v opitem stanju, so sicer le ena izmed 13 kategorij prekrškov, za katere avstrijski organi podeljujejo kazenske točke. Sem spadajo še na primer vožnja skozi rdečo luč, premajhna varnostna razdalja in pa tudi nepripetost otrok na zadnjih sedežih. Po treh kazenskih točkah v obdobju dveh let sledi odvzem izpita za šest tednov.
Na drugi strani pa v Avstriji veljajo razmeroma nizke kazni za prekrške, povezane s prekoračitvijo največje dovoljene hitrosti. Tako boste, če vas bodo policisti ujeli med vožnjo do 20 kilometrov nad omejitvijo, plačali le med 30 in 60 evri, znesek pa je odvisen od tega, ali boste kazen poravnali na mestu, ali pa boste odločitev o plačilu oziroma določitvi zneska prepustili policiji. Na avtocesti na drugi strani kazen za prekoračeno omejitev v nobenem primeru ne bo presegla 60 evrov.
Novo na Metroplay: Ajda Rotar Urankar in David Urankar iskreno o zakonu in težki življenjski preizkušnji