Kolumna Vinko Kernc: »Dej gas!« Nič več ...

2. 12. 2011
Deli
Vinko Kernc

Okej, hočeš nočeš elektromobili prihajajo in začenjajo postajati del našega vsakdanjika. Če bi sodili le po evforiji med proizvajalci, potem utegnejo biti naš vsakdanjik že čez kako desetletje.

Ob vseh že danes (po)znanih spremembah in tegobah se bo spremenilo tudi še kaj drugega. V naših testih bo, na primer, treba govoriti o stvareh, ki so pri elektromobilih (glede na avtomobile z MNZ) nove (na primer praktičnost in hitrost polnjenja baterij), pa tudi o tistih, o katerih že dolgo nismo govorili: (predvsem) o teoretičnem in dejanskem, praktičnem dometu, ki je pri MNZ, z izjemo Smarta, skoraj že povsem brezpomenska tema. Vse to se bo sčasoma skristaliziralo, saj za kakršnokoli primerjalno vrednotenje potrebujemo zadostno bazo podatkov že preizkušenih elektromobilov.

Ena večjih težav je tudi na primer sledenje porabi goriva oziroma v našem primeru električne energije. Ta hip v elektromobilih podatka o tem ni; ne o trenutni ne o povprečni porabi. Je le podatek o predvidenem dometu.

Veliko bi pomagal že merilnik električnega toka, a tudi če bi v enem bil, v drugem pa ne, je potemtakem primerjava izključena. Neki merilnik bi za to moral postati standard, kot je danes standarden podatek o porabi goriva v litrih na 100 kilometrov v potovalnem računalniku. Pa tudi ko bo ampermeter postal standard, bo kar nekaj časa trajalo, da nam bodo številke postale razumljive in predstavljive in še dlje, da bodo primerljive s porabo bencina oziroma dizla. Da o stroškovni primerjavi niti ne govorim. Tule postane sicer preprosta fizika enega in drugega pogona primerjalno malce zapletena.

Srbkinja prepotovala Evropo in razkrila: “To je najbolj dolgočasno mesto”

Je pa še ena zadeva, ki se bo zagotovo morala spremeniti oziroma prilagoditi. Motorje z notranjim zgorevanjem (MNZ) krmilimo tako, da pritiskamo desno stopalko. Ker s tem spreminjamo količino v motor vsesanega plina (to je sicer malce nenatančno, predvsem za dizle, pa tudi za marsikateri sodoben bencinski stroj, a naj bo za tole razpredanje dovolj), rečemo tej stopalki stopalka za plin. Napišemo na primer »... z dodajanjem plina ...« ali »... ob pritisku na stopalko plina ...« in tako naprej, pa vsi razumemo, za kaj gre.

Plina seveda pri elektromotorjih ni. Kar pomeni, da tudi stopalke za plin ni. Je stopalka za elektriko. Za tok.
Če na hitro preskočimo kakšno generacijo in se iz lektorsko podprtih besedil v medijih preselimo v resnično življenje, bo najbrž nekoč neki mulec na sovoznikovem sedežu rekel mulcu za volanom: »Dej štrom!«

Vinko Kernc

Novo na Metroplay: Kaj lahko pri e-mobilnosti storimo doma, da zmanjšamo tveganje za požar?