Po tem, ko je Slovenijo pred nekaj leti pretreslo nekaj afer »tehnični pregledi«, so bili pri njihovih izvajalcih sprejeti nujno potrebni ukrepi, da se takšni in podobni izbruhi v prihodnje ne bi ponavljali. Kaj to pomeni za motoriste, ki svoje motocikle še posebej radi »individualizirajo«?
Verjetno z menoj delite prepričanje, da na cesto sodijo izključno tehnično brezhibna in zanesljiva vozila, a si hkrati ravno tako delimo tudi mnenje, da je ničelna toleranca sicer dobra, vendar v marsikaterem primeru tudi neživljenjska. Inštanca, ki odloča o tem, ali je motocikel (ali avtomobil) primeren za uporabo na cesti, je seveda tehnični pregled. Načelno zastopam stališče, da so tehnični pregledi (mnenje temelji na podlagi izkušenj, pridobljenih v Ljubljani in okolici) povsem dovolj korektni in primerno strogi, da se lahko na zapisnik o opravljenem tehničnem pregledu tudi v resnici zanesete.
Z razumno mero tolerance izvajalci tehničnih pregledov avtomobilov, motociklov in drugih vozil praviloma sledijo osnovni poanti tehničnih pregledov. Tako na podlagi pogovorov s kontrolorji ugotavljam, da napake in pomanjkljivosti, ki za varno udeležbo v cestnem prometu niso kritične, v zapisniku tehničnega pregleda sicer označijo, vendar vseeno prižgejo zeleno luč za podaljšanje registracije. Pa vendar, na institucijo tehničnega pregleda je zaradi številnih preteklih situacij in dejanj posameznikov padla slaba luč. Namreč, ni šlo za povsem človeške in razumne, mimoglede, šlo je za perverzen pohlep na strani nekaterih preglednikov ter neumnost na strani lastnikov – zlasti lastnikov težkih tovornih vozil.
Posledično so bili pri organizacijah, ki se ukvarjajo s tehničnimi pregledi, sprejeti obvezni in ponekod tudi interni ukrepi, ki bi situacije, v katerih so tehnično brezhibnost vozila potrdili brez osnove, v celoti preprečili. Med najpomembnejše ukrepe, ki so se še posebej dotaknili motoristov, pa je tudi fotografiranje motocikla na testni stezi. S tem je v prvi vrsti rešena problematika potrjevanja tehnične brezhibnosti brez prisotnosti vozila, a ta način obenem prinaša tudi nevšečnosti.
Vsaka vidna sprememba na motociklu ali avtomobilu je po novem je po novem evidentirana tudi s fotografijo, zato je odpadla zgoraj omenjena toleranca. Namreč, če je bilo prej še mogoče špekulirati in spregledati kakšno minimalno, nepomembno predelavo, je zdaj to veliko težje. Preglednik bo namreč svojega nadrejenega ali kakšno drugo pooblaščeno osebo v primeru posebne obravnave zelo težko prepričal, da je bila predelava izvedena po tehničnem pregledu. Iz tega razloga je pričakovati, da vam bo preglednik pogledal skozi prste nekoliko naivno. Enako velja tudi za prepričevanje preglednika, naj vendarle naredi izjemo, razen, seveda, če ste ga v primeru težav pripravljeni zaposliti.
Tako ste se ali pa se še boste – vsi tisti, ki ste svoj motocikel opremili s kakšno »fensi« modifikacijo – srečali z negativno oceno o tehnični brezhibnosti vašega motocikla. Torej – ni registracije. Zakon je jasen, vsaka predelava mora biti ustrezno homologirana in evidentirana. Pregledniki na tehničnih pregledih odslej pod lupo še posebej pozorno postavljajo tudi predelave. Seveda, vsaka malenkost ne vpliva na varnost motocikla, zato so skrbi, da vas bodo zavrnili zaradi večjega vetrobrana, nalepke, motorističnega kovčka ali nosilca telefona, verjetno povsem odveč.
Čeprav večina predelav nima posebnega vpliva na funkcionalnost in varnost dvokolesnika, pa obstajajo tudi predelave, ki zahtevajo posebno pozornost. Mednje zagotovo sodijo predelave vzmetenja, razsvetljave, blatnikov, zavornega sistema, krmila, koles, pnevmatik in vsega drugega, kar lahko vpliva na stabilnost, geometrijo in posledično varnost motornega kolesa.
Kaj torej smete in česa ne smete?
Krmilo
Če ima krmilo vtisnjeno tipsko odobritev (TUV, DEKRA ipd.), verjetno ne boste imeli težav, v nasprotnem primeru pa boste morali dokazovati upravičene razloge za zamenjavo, lastnosti materiala, kakovost in ustreznost izvedbe ter dokazati, da vaša »balanca« ne vpliva na kot zasuka krmila ali vodljivost motocikla. Torej, »balanco«, ki ste jo naredili sami, lahko vržete proč.
Nosilec tablice
V zadnjem času so še zlasti moderne menjave nosilca registrske tablice, ki ga lastniki predvsem iz vizualnih vzgibov nameščajo na bok, pod sedež in druge lokacije. Priljubljeni postajajo tudi sklopljivi nosilci, ki »popravijo« kot naklona do te mere, da registrska tablica praktično ni vidna. Na to so še posebej občutljivi tudi policisti, ki lahko take premike razumejo tudi kot sredstvo za skrivalnice, zato vam izredni tehnični pregled ne uide.
Razsvetljava in ogledala
Odsvetujemo vam vsakršne predelave žarometov in druge razsvetljave, saj praviloma vsak poseg situacijo prej poslabša, kakor da bi jo izboljšal. Morda se vam zdi močnejši snop žarometa koristen, vendar ne pozabite, da lahko moti tiste, ki vam peljejo naproti. Vgradnja LED ali ksenonskih žarnic v halogenski žaromet prav tako ne prinaša dobrih rezultatov. Oblika žarnice in zrcala žarometa mora biti kompatibilna, sa saj se v nasprotnem primeru spremeni oblika svetlobnega snopa, ki lahko slepi druge udeležence v prometu ali pa cesto pred vami osvetljuje na povsem naroben način.
Prepovedani so dodatni dolgi »špic« žarometi, originalni komplet meglenk pa načeloma ne bi smel povzročati težav. Torej, originalna rešitev je najboljša izbira.
Če ste zamenjali smerokaze in ogledala, boste morali pred tehničnim pregledom montirati originalne ali pa vse skupaj homologirati.
Zavorni sistem
Vsaka nekoliko bolj obsežna predelava bo zahtevala podroben pregled in homologacijo zamenjanih delov, medtem pa manjše modifikacije, kakršna je vgradnja boljših zavornih cevi ali nastavljivih ročic zavore, ne bodo povzročale težav.
Vzmetenje
Imejte v mislih, da devet od desetih motoristov, ki posega v vzmetenje, v resnici nima pojma, kaj počne. To velja že za same nastavitve serijskega vzmetenja, ko pa je govora o dejanskih predelavah, pa je situacija še bistveno bolj zapletena. Spremembe geometrije, podaljševanje ali krajšanje medosne razdalje, spremembe hoda vzmetenja in vsak drug poseg kot tak bistveno vpliva na stabilnost, vodljivost in vozno dinamiko motocikla. Ne nazadnje je od vzmetenja močno odvisna tudi zavorna pot. Brez ustrezne homologacije niti v sanjah ne pomislite, da boste opravili tehnični pregled.
Pnevmatike
Usklajenost prednje in zadnje pnevmatike je ključna za dobro ciklistiko motocikla. Vsaka sprememba širine pnevmatike vpliva na površino stika med pnevmatiko in asfaltom, kar se odrazi v spremembi sile, ki je potrebna, da gre motocikel v nagib, hkrati pa vpliva tudi na usklajenost krivulje ovinka med prvim in zadnjim kolesom. Na motociklu so lahko izključno pnevmatike tistih dimenzij, ki so navedene v homologacijskem kartonu motocikla. Na tehničnem pregledu pomembno vlogo odigra tudi morebitna iztrošenost pnevmatike.
Platišča
Če dimenzije platišča ustrezajo podatkom s homologacijskega kartona, težav na tehničnem pregledu ne boste imeli. Načeloma si torej lahko omislite aluminijasta, karbonska, magnezijeva ali kakšna druga platišča, tudi nekoliko drugačnega dizajna in izvedbe, če to platišče ustreza tudi zahtevam o hitrosti, masi in nosilnosti motocikla.
Izpušni sistem
Izpušni sistem predstavlja eno izmed najbolj vidnih in očitnih predelav na motociklu, zato lahko verjamete, da se bo vanj zapičil tako preglednik na tehničnem pregledu kot prometni policist. Izpušni sistem mora biti homologiran in ne sme presegati glasnosti, ki je vpisana na nalepki, ki se največkrat nahaja na motociklu. Če je izpušni sistem homologiran, sami pa ste iz njega odstranili dušilec zvoka, je tak izpušni sistem neustrezen. Kazen? Vsaj 200 evrov, lahko pa tudi izločitev iz prometa in odredba izrednega tehničnega pregleda. Skratka, z »auspuhom ne delajte galame«.
Sedež
Tudi sedež je ena izmed komponent, ki si jo motoristi radi prilagodijo tako, da v največji meri ustreza njihovim potrebam. Debelejše oblazinjenje, udobnejša pena ali zamenjava materiala prevleke so dovoljene modifikacije, pozorni pa bodite na tisti usnjen jermen. Ta je namenjen tudi držanju sopotnika, zato mora biti dovolj čvrst, da zdrži potege s silo 2000 njutnov.
Vetrobran
Obstaja cel kup proizvajalcev, ki za celo vrsto motociklov ponujajo vetrobrane vseh oblik in velikosti. Ta aerodinamični pripomoček vpliva tako na varnost kot tudi na vidljivost. Če boste vgradili ustrezno certificiran vetrobran, vas na tehničnem pregledu ne bodo šikanirali, nikar pa si ne predstavljajte, da bo »šel skozi« tudi v domači garaži odrezan kos pleksistekla.
Stopalke
Zelo malo verjeto je, da bi imeli težave zaradi zamenjanih stopalk za noge, zaradi lastne varnosti pa na svoj motocikel vgradite le tiste, ki imajo certificirano nosilnost za sopotnika vsaj 170 kilogramov, za voznika pa 200 kilogramov.
Novo na Metroplay: Helena Blagne iskreno o večeru, po katerem ni več mirno spala | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem