Pri nakupu rabljenega avtomobila je dobro poznati njegovo zgodovino. So prevoženi kilometri resnični, koliko lastnikov se je zvrstilo, je bil kdaj močno poškodovan ali celo ukraden?
Pri nakupu rabljenega avtomobila je torej koristno pregledati, kaj se je z njim dogajalo, in preveriti, ali je brezhiben oziroma ali držijo navedbe prodajalca. Treba je poskušati ugotoviti, ali je število kilometrov resnično, ali so bili opravljeni vsi potrebni servisi, je bil morda kdaj poškodovan ali je celo na seznamu ukradenih vozil.
Nekateri podatki so splošno dostopni pri uradnih organih ali celo na spletu, glede načina ugotavljanja zgodovine pa je pri posameznih znamkah precej razlik. V najboljšem primeru ima kupec lahko zato večje stroške z vzdrževanjem, če je bil avtomobil ukraden, pa mu ga lahko tudi odvzamejo in s tem izgubi tako vozilo kot kupnino. Nekaj osnovnih podatkov o vozilu lahko pridobimo na spletu s pomočjo registrske številke in številke prometnega dovoljenja ali identifikacijske številke vozila (VIN).
Na spletni strani policije je mogoče preveriti, ali je vozilo na seznamu ukradenih, iz registra vozil e-uprave je možno pridobiti podrobnejše podatke o vozilu ter na spletnih straneh Ajpesa oziroma v registru zastavnih pravic preveriti, ali je vozilo morda zastavljeno. Omenjeni podatki so bolj ali manj omejeni na Slovenijo.
Večino podatkov o vozilu je mogoče pridobiti s pomočjo identifikacijske številke VIN. Ta je pri večini znamk nameščena na spodnjem robu vetrobranskega stekla in je dobro vidna. Prek spleta je možno iz uradnih evidenc pridobiti podatke na podlagi registrske številke in številke prometnega dovoljenja.
Velja omeniti, da je lahko drugi lastnik v resnici prvi uporabnik vozila – to velja v primeru, če je bilo vozilo kupljeno na lizing. Vsekakor pa velja biti previden pri razmeroma mladih vozilih, ki jih je imelo veliko število lastnikov; v takih primerih obstaja sum, da gre za tako imenovan davčni vrtiljak, v katerega so vpletene tako fizične kot pravne osebe v obliki slamnatih podjetij, njihov skupni namen pa je utaja davka.
Elektronska servisna knjiga
Najbolj celovit vpogled v zgodovino vozila omogoča elektronska servisna knjiga, ki jo imajo vzpostavljeni vsi avtomobilski proizvajalci. Iz nje je razvidna natančna zgodovina servisiranja vozila, praviloma je evidentirana tudi menjava lastništva. Preverljivi so vsi zapisani podatki, od dneva nakupa vozila do menjave lastništva. Iz primerjave lastništva in števila letno prevoženih kilometrov je mogoče sklepati, za kakšne namene so uporabljali vozilo. Poznavanje vseh teh podatkov kupca relativno dobro ščiti tudi pred nakupom ukradenega vozila.
Pogoste goljufije s kilometri
Kupci se vse bolj zavedajo pomena znane zgodovine posameznega avtomobila, ki jo je mogoče razbrati iz servisne knjižice ali iz podatkovne baze pri pooblaščenem servisu posamezne znamke, kjer imajo zabeleženo, pri koliko kilometrih so bili opravljeni posamezni servisni posegi.
Stanje avtomobila oziroma število kilometrov se seveda lahko vidi tudi po obrabljenosti notranjih materialov, na primer sedežnih prevlek, ročic, stikal in plastike, vendar preprodajalci lahko to tudi zamenjajo. Kot opozarjajo poznavalci, nekateri prodajalci zavajajo kupce s ponarejenimi oziroma prirejenimi servisnimi knjižicami, ki jih lahko s podpisi in žigi dobijo za dobrih sto evrov.
Še pogostejšo zlorabo zaupanja kupcev predstavlja goljufija s številom kilometrov, saj spretneži številke na digitalnih merilnikih prevrtijo nazaj še precej lažje, kot so to počeli z mehanskimi. Iskanje avtomobilov s 50.000 do 100.000 kilometri se je sicer nekoliko spremenilo, kupci se lažje odločajo tudi za takšne, ki imajo za seboj 150.000 kilometrov in več, še zlasti, če se lahko prepričajo o rednem in kakovostnem vzdrževanju. V nekaterih evropskih državah so že pred leti uvedli zakonodajo, ki vrtenje števcev nazaj opredeljuje kot kaznivo dejanje, za katerega so predpisane visoke globe.
Pri odločitvi za nakup rabljenega avtomobila je pomembna izbira prodajalca, ki je vreden zaupanja. Najpogosteje so to pooblaščeni prodajalci, ki imajo tudi različne programe kakovosti rabljenih avtomobilov, v vsakem primeru pa so ne glede na starost in prevožene kilometre dolžni zagotoviti enomesečno jamstvo. Poleg tega je manj verjetno, da bodo kupcu »podtaknili« avtomobil, ki ga bodo čez nekaj dni dobili nazaj skupaj z reklamacijskim zahtevkom.
Manj zanesljiv in varen nakup je pri prodajalcih, ki se ukvarjajo samo z rabljenimi avtomobili, najmanj pa neposredno med kupcem in prodajalcem, med katerimi je veliko mešetarjev in preprodajalcev, ki si na ta način služijo neobdavčeni kruh. Vsekakor je pri nakupu najboljše imeti s seboj osebo, ki se vsaj malo spozna na avtomobilsko tehniko, avtomobil pa je treba še preizkusiti, če je le mogoče tudi zapeljati na bližnji servis.
Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"