Spoznajte najbolj podcenjen proces pri ustvarjanju novih avtomobilov

20. 7. 2022 | Jure Šujica
Deli

V zadnjih letih se počasi začenjamo poslavljati od bencinsko gnanih avtomobilov, z njimi pa v zgodovino zelo očitno (vsaj pri številnih znamkah) odhaja tudi umetnost, na katero radi pozabimo: umetnost poimenovanja novih avtomobilov.

Countach, Astra, Mondeo, Giulia, Golf … Vse to so imena, ki med avtomobilskimi navdušenci takoj vzbudijo asociacije, obenem pa gre za imena, ki tudi »hobi« strokovnjakom takoj povedo bistvo: za kateri avto gre, kako velik je avtomobil, katera znamka ga proizvaja. V primeru prvega se marsikomu zagotovo pred oči prikrade slika posterja belega športnika, ki jo je imel na steni svoje sobe kot najstnik. Ali pa ona, na kateri se nahaja temen primerek v lasti kanadskega Slovenca Walterja Wolfa.

Klasična avtomobilska imena so precej več kot le značke na zadkih avtomobilov. Sčasoma z njimi začnemo povezovati različne lastnosti avtomobila. In bolj kot gre ime v uho, lažje si ga zapomnimo – pa čeprav je včasih ponesrečeno. Daihatsu je tako recimo nekoč enega izmed svojih avtomobilov poimenoval Naked ('gol' ali 'nag'), Subaru pa Brat ali 'otročaj'.

Kar nekoliko razočaran sem zato nad dejstvom, da avtomobilski proizvajalci klasična imena vse pogosteje nadomeščajo s pustimi in dolgočasnimi kodami. Citroën Xsaro je tako že pred leti nadomestil C4, Golfu so pri Volkswagnu v električnem segmentu kot brata dodelili model ID.3 (družbo pa mu v modelni paleti delata še ID.4 in ID.5).

Zgoraj omenjeni Countach je sicer ena izmed izjem v zgodovini Lamborghinijevega poimenovanja serijskih avtomobilov. Znano je namreč, da je velik delež vozil z logotipom bika poimenovanih po slovitih štirinožcih, ki so se bojevali v španskih arenah med zloglasnimi bikoborbami.

Po ustaljenem kopitu so sicer dolga leta poimenovali svoja vozila tudi pri Lamborghinijevem največjem rivalu, Ferrariju, kjer se je trimestna številka za črko F nanašala na prostornino motorja, število valjev ali pa število ventilov (iz oznake F355 je tako mogoče razbrati, da gre za avtomobil s prostornino 3,5 litra in petimi ventili na vsak valj). Ferrari je sicer eden tistih proizvajalcev, ki se vsaj delno ozira k poimenovanju svojih modelov s pravimi imeni (Tributo, Portofino, America ...), enako pa velja recimo tudi za Alfa Romeo.

Ime lahko daje tudi karakter

Po zanimivem principu svoje avtomobile poimenujejo tudi pri Seatu. So vam imena Cordoba, Ibiza, Tarraco, Arona in druga morda kaj znana? Morda ste že bili tam. Govora je, se ve, o španskih mestih, pri čemer so ravno pri najnovejšem izmed njih, Tarracu, odgovorni pri Seatu naredili kar javni natečaj, zmagovalca pa med tisoče predlogi določili tako, da so novinca preprosto poimenovali z imenom, ki se je med poslanimi predlogi pojavilo največkrat.

Podobnih primerov je znotraj avtomobilske industrije kar precej, kar dokazuje, da je proces izbire imena za nove avtomobile precej dolgotrajen in premišljen. Za kako pomemben proces gre, nam je zaupal Rok Istenič, predstavnik za stike z javnostmi pri podjetju Renault Slovenija.

»Zgolj ime iz avtomobila seveda ne more narediti prodajne uspešnice. Je pa pogosta obratna pot: če je prva generacija vozila, ki nosi novo ime, prodajna uspešnica, potem se tega imena prime močan ugled in iz njega nastane pomembna blagovna znamka, ki lahko tudi naslednji generaciji vozila pomaga pri prepoznavnosti na trgu, saj spominja na pretekle uspehe. Seveda pa ohranitev istega imena prinaša s sabo tudi veliko breme – ime kupce spominja na preteklo kakovost, zanesljivost, prijetna potovanja s tem vozilom, s čimer močno dviga tudi pričakovanja ob novi generaciji: nov avto z istim imenom mora biti vsaj tako dober kot 'legenda'.«

Dober primer tega sta na eni strani prav Clio in Laguna. Prvi je namreč vselej uspel preseči predhodnike in se uvrščati na sam vrh razreda v Evropi, kar mu uspeva še danes. Pri Laguni pa so se po izredno uspešni in priljubljeni generaciji v drugi pojavile številne težave s kakovostjo, zaradi česar je bil ugled modela za vselej zaznamovan, ime Laguna pa so posledično po odhodu tretje generacije vsaj za nekaj časa pospravili v predal.

Prav pri Renaultu so namreč v zadnjem obdobju ustvarili kar dva nova modela, ki bosta v prihodnje najverjetneje igrala zelo pomembno vlogo v prodajni statistiki znamke. Morda celo najpomembnejšo. Prvi je Austral, na prihod katerega bo treba še nekoliko počakati. Z njim pri Renaultu nadomeščajo ostarelega, a relativno uspešnega Kadjarja, kar pomeni, da gre za srednje velikega križanca, njegova vloga pa bo primerljiva z Meganovo v segmentu kombilimuzin.

Kot pojasnjuje Sylvia Dos Santos, odgovorna za strategijo poimenovanj v direkciji za globalno trženje znamke Renault, je iskanje pravega imena za nove avtomobile dolgotrajen proces, v katerega je vpletenih veliko ljudi, tudi oblikovalci, pravniki, direkcije za trženje, včasih pa v proces kljub bogatemu lastnemu znanju vpletejo celo specializirane zunanje agencije.

Preberite še: Renault Megane vendarle še ostaja na trgu ... do kdaj?

Ob tem Dos Santosova poudarja, da je uporaba »pravih« imen namesto številk (z njimi so prenehali ob upokojitvi modelov R5 in R19, pri čemer se prva v prihodnjih letih vrača na trg) veliko bolj učinkovito, saj lahko na ta način avtomobilom pomagajo pridobiti določene asociacije in vzbuditi čustva. Kot primer tega navaja modela Espace in Twingo. Izraz Espace namreč v francoščini pomeni prostor, kar pa je hkrati tudi eden izmed glavnih atributov omenjenega modela. Twingo je na drugi strani bolj udarno ime, s katerim želijo poudariti njegovo radoživost, živahnost.

Pri Renaultu sicer pri poimenovanju novih modelov uporabljajo tri strategije. Prva je uporaba že obstoječega imena, kar so storili pri modelu Megane, saj ta že velja za enega najpomembnejših v zgodovini znamke, po mnenju Dos Santosove pa bo predstavljal most med »starim« in »novim« vekom, ko bo avtomobile poganjala elektrika. Druga strategija je uporaba imena iz vse večje baze, ki jo širijo neodvisno od razvoja novih modelov.

Tako so pri Renaultu ime Austral, ki ga bo nosil novinec, registrirali že davnega leta 2005. Tretja opcija je uporaba povsem novih imen. Pri teh pa včasih pride do težave, kar pri Renaultu dobro vedo. Naj na tej točki omenim še drugega od obeh zgoraj omenjenih novincev. Gre za model Megane Conquest, ki pa takšno ime nosi le na področju nekdanje skupne države Jugoslavije. Prvotno ime Arkana bi namreč na tukajšnjih trgih preveč spominjalo na razvpitega vojnega zločinca, Željka Ražnatovića Arkana, kar bi posledično škodilo prodaji. Takšna izjema je vsaj pri Renaultu edinstvena.

Tudi dve leti dolg proces

Med znamkami, ki se še vedno upirajo trendu uporabe številk ali pa kod za označevanje svojih vozil ter namesto tega uporabljajo »prava« imena, pa je tudi Opel. Nemški avtomobilski proizvajalec je tako recimo napovedal obuditev legendarnega modela Manta, hkrati pa že več kot 30 oziroma 40 let zapored trgu ponuja modela Astra in Corsa.

Proizvajalec iz Rüsselsheima področju poimenovanja novih avtomobilov in tehnologij namenja veliko pozornosti. Pravzaprav ima podjetje organiziran celo odbor za poimenovanje, katerega glavni del sestavlja kar 20 uslužbencev, še več pa je drugih sodelavcev. Ta odbor se nato sestaja na mesečni ravni in preverja morebitna nova imena za prihajajoče avtomobile ali pa le za nove tehnologije, ki prihajajo v avtomobile.

Iz vseh imen nato pripravijo ožji izbor, pravniki v podjetju pa zatem preverijo, ali bi bila uporaba imena na katerem koli trgu, kjer bo avtomobil na voljo, morebiti sporna. Pri izboru novega (ali obuditvi starega) imena sicer velja pravilo, da se moja končati s črko »a«, kadar gre za osebna vozila (Corsa, Astra, Insignia), ali črko »o«, če gre za lahka gospodarska vozila.

Postopek izbire novega imena tako nikakor ni hiter ali enostaven. V povprečju namreč traja med šest in dvanajst mesecev, včasih pa se lahko razvleče celo na dve leti. Do tega lahko pride, kadar izbrano ime ali različico imena na enem izmed trgov že uporablja neko drugo podjetje, ki pa hkrati ni pripravljeno podpisati sporazuma o (so)uporabi konkretnega imena. Tedaj se morajo v podjetju znova vrniti na prvi korak in k preučevanju odprtih možnosti.

Tako kot pri Renaultu zato tudi pri Oplu poudarjajo velikanski pomen, ki ga izbira pravega imena prinaša za prihajajoči model. Izkazovati mora namreč njegove lastnosti, hkrati pa vzpodbujati pozitivne občutke in vibracije – četudi izbira na prvi pogled ni najboljša. To se je Oplu zgodilo na primeru Adama. Mestni malček s prestižno noto in imenom, povzetem po ustanovitelju znamke, je namreč po besedah Opla ob predstavitvi tudi zaradi svojega imena dvignil precej obrvi, a prav nenavadno ime je na koncu pripomoglo k temu, da je avtomobil pridobil še močnejšo osebnost.

Podobno prakso kot pri Oplu, kjer mora izbrano ime zadoščati internim pogojem, so sicer pred časom uvedli tudi pri Škodi. Hiter pogled njihove modelne palete pokaže, da imajo prav vsi njihovi križanci na koncu imena črko Q, vsi trije križanci s termičnimi motorji pa imajo na začetku svojega imena črko K (Kamiq, Karoq, Kodiaq).

Električni Enyaq na drugi strani K-ja ni dobil, razlog za to pa je njegov električni karakter. Pri izbiri njegovega imena so namreč odgovorni želeli ustvariti nekoliko drugačne ime, primerno za svoj prvi električni avtomobil. Ime tako izhaja iz irske besede Enya, v prevodu pa bi izraz lahko prevedli kot 'vir življenja', pri čemer korenine segajo tudi k besedam 'bistvo', 'esenca' ali 'duh'.

V kolikor bo avtomobilski svet nadaljeval s trendom številskega poimenovanja novih modelov, bo to za kupce vsaj pri nekaterih znamkah prineslo veliko lažjo predstavo o tem, o kako velikem avtomobilu je govora oziroma kje v modelni paleti se nahaja. Vseeno pa bo to pomenilo, da bo iz avtomobilskega sveta izginil prav poseben segment, ki je odločilno pripomogel k temu, da lahko avtomobile med seboj ločimo praktično takoj, hkrati pa si njihova imena veliko lažje zapomnimo.

Zaradi imen tudi na sodišče

Nekateri proizvajalci pa so šli pri zaščiti imen še korak dlje. Tako so pri francoskem Peugeotu pred desetletji zaščitili poimenovanje vozil s trimestnimi številkami, pri čemer je sredinska številka vselej 0. Posledično je zato prišlo do spora med Peugeotom in Zastavo, ko je ta predstavila model 101. Rezultat spora je bil ta, da je morala Zastava na izbranih trgih ime 101 zamenjati z oznakami 1100, 1300 ali Special. Peugeot je sicer tudi »kriv« za to, da so pri Porscheju tik pred zdajci (nekaj primerkov so celo že izdelali) model 901 preimenovali v 911.

Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"