Svet se nekako še ni navadil, da se krepi avtomobilsko podjetje, ki ga je večina že odpisala – Fiat Chrysler Automobiles, skrajšano FCA.
Eden pomembnih korakov k normalizaciji stanja v novem podjetju je bil tudi prenova tovarne, kjer so nekoč izdelovali ogromne količine Fiatov Puntov in njegove sestre Lancie Ypsilon. Ko je glavni šef tedaj še dvojnega podjetja Fiat-Chrysler Sergio Marchionne odločil, da bo eden preizkusnih kamnov nove povezave naložba v italijanski jug in nekoliko zaprašeno gigantsko Fiatovo tovarno v Melfiju, so opazovalci in analitiki nekoliko dvignili obrvi, potem pa so to vest spravili nekam gor, na najvišje predalčke spomina, ki ga običajno tako ne potrebuješ. Milijardna evrska naložba v Melfi pa se je vseeno zgodila in nato sta se na trgu pojavila dva avtomobila – Jeep Renegade in Fiat 500X.
Renegade je med evropskimi kupci hitro prebil led, Američani so se zanj kljub majhnim meram tudi kar dobro navdušili. Potem je podobno dober sprejem na največjih evropskih trgih dosegel še Fiat 500X, v prvih treh mesecih prodaje so namreč dobili kar za 30 tisoč avtomobilov naročil. Tovarna Melfi pa ni več ne zaprašena ne pozabljena. Investicija je naredila svoje in iz več kot 20 let starega industrijskega obrata je zavel nov veter. Januarja je nato FCA objavil, da bo ob delavcih, ki so v Melfiju delali polovično (polovica od 5.418 jih je delala, polovica pa je redne plače dobivala iz državne blagajne za brezposelne), v Melfiju zaposlil še dodatne delavce iz svojih dveh drugih tovarn na jugu Italije. Načrtujejo skoraj dva tisoč novih delovnih mest. Skupno naj bi bilo tam ob polni zmogljivosti tovarne v Melfiju zaposlenih kar nekaj manj kot 8.000 ljudi.
Zakaj potrebujejo toliko zaposlenih, si lahko ogledate tudi na spletu. Tovarna v Melfiju je namreč zdaj prva, ki jo najdete na Zemljevidih Googla (podjetniški pogled) na naslovu fcamelfiplant.fiat.com. Tovarna zdaj izdeluje tri modele, dva Fiata in Jeepa. Ob novincih 500X in Renegade je namreč na istem montažnem traku ostal še Fiat Punto. To vsekakor kaže, da milijardo FCA ni porabil kar tako, ampak je nekaj denarja namenil tudi za široko prilagodljivost izdelovalnih zmogljivosti. FCA pravi, da je tudi sicer z vložkom v tovarno pripravil eno najinovativnejših avtomobilskih tovarn v Evropi. Še posebno veliko so vložili v doseganje kar najboljše kakovosti izdelkov. Že pred petimi leti se je tovarna v Melfiju pri posebnem inštitutu za ocenjevanje kakovosti tovarn uvrstila med tiste s srebrno medaljo WCA (World Class Manufacturing). Zdaj trdijo, da bodo že kmalu dobili zlato. S tem bi s takšno oceno bili prvi med tovarnami FCA.
Zdaj je v Melfiju kar pet težkih stiskalnic za izdelavo karoserijskih delov, pločevinaste izdelke zanje jim pripravljata dva prikrojevalna stroja. V izdelavi karoserij je skorajda vse robotizirano, tam najdete 860 robotskih sestavljalnic (s pomočjo varjenja in lepljenja), podobno avtomatizirana je tudi lakirnica (54 robotov). V sestavljalnici (montaži) avtomobilov je na voljo 278 samodejnih strojev za vijačenje, pomaga pa jim še okoli štiri tisoč delavcev (v treh izmenah).
Ker je obisk organizirala znamka Fiat, so nam razkrili le nekaj podrobnosti o tem, iz koliko delov je sestavljen novi 500X. Z montažnega traku prihaja okoli 500 različic, kar je kombinacija štirih različnih školjk in podvozij, 12 različnih barv (od teh so tri zgolj za ameriški trg), pet opremskih različic notranjosti, osem motornih različic ter kar 188 postavk dodatne opreme.
Sicer pa optimizem FCA temelji na dobrem odzivu kupcev. To pa je kot nekakšen obliž na rane italijanske avtomobilske industrije. Dolgo časa je veljalo, da je načrt Sergia Marchionneja, da bodo odslej avtomobili italijanskih znamk samo še premijski, nekaj, kar smo sicer že pogosto slišali, pa Italijani še nikoli niso uresničili. Z novimi modeli pa se to, kot kaže, vseeno uresničuje. Jeep Renegade je že postal svetla točka pri rasti znamke na več kot milijon prodanih primerkov na leto. V načrtu je tudi, da bo najmanjši Jeep doslej poleg iz južne Italije prihajal še iz nove tovarne na Kitajskem. Za zdaj je to le načrt, a kitajski trg je pač nenasiten, upajo pri FCA. Novi Fiat 500X pa je pomemben zidak v gradnji ugleda italijanske znamke v ZDA in Kanadi. Z zelo široko izbiro opreme in vsega drugega je ob predstavitvi ameriški sedmi sili že naletel na dobre kritike. Tudi evropska prodaja kaže dobro, ker niso vsi trgi tako odvisni od prodaje popustov, kot je slovenski.
Bo torej Melfi še enkrat rešil Fiat? Prvič ga je v sredi devetdesetih let, ko so tovarno postavili na nekdanja polja in travnike v okolici Melfija, na meji med dvema najrevnejšima pokrajinama na italijanskem jugu, med Apulijo in Bazilikato. Doslej so v Melfiju izdelali več kot šest milijonov avtomobilov. Se lahko uspešna zgodba nadaljuje?
Dva modela, dve oceni Euro NCAP (v okvir z dvema fotkama – 500X + Renegade)
Pred kratkim nas je dosegla tudi vest o preizkusnem trčenju drugega od novincev iz Melfija, Fiata 500X. Ta je od evropske organizacije za preizkusne trke (ki je pod tutorstvom svetovne avtomobilistične organizacije FIA) dobil zgolj štiri zvezdice. Lani decembra je ista organizacija objavila tudi rezultat preizkusa za Renegade, ki je prejel – pet zvezdic!
Izid nas je vsekakor začudil, saj gre za skoraj enako zasnovo in konstrukcijo, oblikovno je prilagojena seveda le karoserija obeh modelov. Tako se ne gre čuditi, da so izidi pri trčenju glede zaščite odraslih potnikov (86 odstotkov) in otrok (85 odstotkov) za 500X podobni kot pri Renegadu. Enako dobri so tudi izidi za zaščito pešcev (74 odstotkov). Razlika, ki nato daje različno končno oceno in različno število zvezdic, pa je le v dodatni varnostni opremi. Fiat je za voznikove elektronske pripomočke dobil le povprečno oceno (64 odstotkov). V različici, ki so jo preizkušali, ni imel avtonomnega (samodejnega) zavornega sistema, tega Fiat pri 500X prodaja kot dodatno opremo. Pri Jeepu je pa ravno nasprotno, čeprav je tam tudi samodejni zavorni sistem kot dodatna oprema, a Jeepovo vodstvo je vodstvu Euro NCAP zatrdilo, da bo večina avtomobilov opremljenih s tem dodatkom!
Čeprav bi se pri celotni zadevi lahko vprašali, kako nespretni so v Fiatovem vodstvu, da si niso niti hoteli pridobiti dodatne zvezdice, se nam zdi zadeva tudi kot svojevrstna napaka Euro NCAP pri ocenjevanju v poizkusnih trkih – saj so ti nekoč bili namenjeni informiranju kupcev, kako varen avtomobil si kupujejo. Glede na primer Fiata in Jeepa pa tega ravno ne moremo potrditi.
besedilo Tomaž Porekar foto tovarna
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del