Ko slišimo ime Hanomag, večina takoj pomisli na tovornjake in gradbene stroje. Nekateri morda ne vedo, da je ta nemška tovarna med letoma 1924 in 1928 izdelovala mali avtomobil z nenavadno moderno oblikovano karoserijo s tovarniško oznako 2/10. Zaradi svoje oblike, ki je spominjala na vojaški kruh iz prve svetovne vojne, se ga je prijelo ime 'Kommissbrot'.
Tovarna Hanomag je bila ustanovljena leta 1871, ukvarjali pa so se predvsem s proizvodnjo parnih lokomotiv, tovornjakov in traktorjev. V začetku leta 1922 se je vodstvo tovarne odločilo, da bodo ponudbo razširili še na osebne avtomobile. Takrat sta se pri generalnem direktorju tovarne, gospodu Paulu Klapprothu, napovedala dva konstruktorja, Carl Pollisch in Fiedelis Boehle, da bi mu pokazala svoj prototip motornega kolesa. Direktor je bil nad njunimi idejami nadušen in jima je takoj ponudil zaposlitev v tovarni. Seveda so lahko na njuno motorno kolo pozabili, ker ju je direktor takoj zadolžil za razvoj malega avtomobila.
V letu dni sta končala svoje delo in nastal je prvi Hanomagov avtomobil s tovarniško oznako 2/10. V začetku leta 1925 se je začela serijska proizvodnja. To je bil prvi nemški avtomobil, ki so ga izdelovali na tekočem traku v veliki seriji (takrat fantastičnih 80 vozil na dan!). Bil je tudi prvi avtomobil s takrat novo pontonsko karoserijo, kar pomeni izvedbo, pri kateri so bili blatniki in stopnice integrirani v karoserijo. V nasprotju s takratnimi avtomobili je imel ta volanski obroč postavljen na desni strani kabine. Voznik je moral vstopiti v vozilo z leve strani, ker so bila tam zaradi stabilnosti karoserije predvidena le ena vrata. Za več prtljage je bilo možno zadaj na motorni pokrov pritrditi kovček.
Glavna značilnost oblike je bila preprostost, linije karoserije z značilnim enim žarometom v prednjem pokrovu so bile v vzdolžni smeri zelo tekoče. Leta 1928 je zaradi predpisa, ki je začel takrat veljati v Nemčiji, mali 'Kommissbrot' dobil dva žarometa. Seveda je s tem izgubil precej svojega 'kiklopskega' videza.
Enovaljni, štiritaktni motor s 500 kubičnimi centimetri je bil postavljen zadaj prečno pred zadnjo premo. S tem je bil 'Kommissbrot' tudi eden prvih velikoserijskih avtomobilov s sredinsko postavljenim motorjem. Pri 2.500 vrtljajih v minuti je razvil moč 10 'konj', največja hitrost pa je bila 60–65 km/h. Zaradi majhne teže (350 kg, odprta izvedba) je bila poraba goriva samo štiri litre na 100 kilometrov.
V letih od 1925 do 1928 so v tovarni Hanomag izdelali 15.775 'Kommissbrotov'. Žal se v tovarni niso odločili za naslednika, saj je bil zelo priljubljen med ljudmi in je bil resnično prvi 'ljudski' avtomobil.
V Hanomagu so osebne avtomobile izdelovali do leta 1940. Leta 1951 so poskusili obuditi izdelavo avtomobilov, a je vse ostalo le pri enem prototipu.
Georg Gedl, foto: Georg Gedl
Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"