Poletje je čas potovanj, druženj in prevozov počitniške krame, in ker je aktualna številka revije Avto magazin še kako poletna, mi ni preostalo drugega, kot da rubriko Rabljeni avto meseca obarvam času primerno. Namreč le kdaj bi vam prostoren avtomobil prišel bolj prav kot zdaj? In še toliko bolj, če ima v prtljažniku še dva dodatna sedeža. Sedemsedežniki torej.
Če ste vsi tisti, ki prisegate na sodobne trende, ob branju uvoda pomislili, da tokrat ne bom našel ničesar za vas, ste se zmotili. Sedem sedežev v eni avtomobilski kabini namreč ni rezerviranih samo za »zastarele« enoprostorce oziroma velikoprostorce. O njih sicer vse dobro. Z njimi je podobno kot s kavbojkami, »All Starkami« ali usnjeno jakno. Pridejo obdobja, ko omenjeni kosi res niso glavne zvezde modnih pist, vendar z njimi prav dosti ne morete zgrešiti. Sicer pa lahko tretjo sedežno vrsto najdete tudi v kakšni drugi karoserijski obliki. Na primer v terenskem avtomobilu ali pa v danes najbolj priljubljenem segmentu križancev in modelov SUV. Ne gre pozabiti tudi na manjše potniške dostavnike, kombije in celo nekatere karavane.
Da ne bo pomote, avtomobil s sedmimi sedeži v marsikaterem primeru ne bo najučinkoviteje rešil vseh vaših potniških in transportnih potreb. Če spadate med tiste, ki potrebujejo res veliko prostora in enako mero udobja na vseh sedežih, potem potrebujete kombi. Ali pa vsaj zares velikega enoprostorca. Tisti, ki kapaciteto dveh dodatnih sedežev ali malce večjega prtljažnika potrebujete le občasno in tako bolj »za silo«, pa boste po podrobnejšem pregledu trga ugotovili, da je izbira strašno bogata. Pravzaprav skorajda ni znamke, ki v svoji ponudbi ne bi imela tudi sedemsedežnika.
Na žalost se veliko modelov, ki ponujajo dovolj udobja in prostora na vseh sedmih (oziroma šestih) sedežih, počasi poslavlja z naših cest, nikakor pa to ne velja za kategorijo kompaktnejših modelov, kjer se tretja vrsta sedežev na seznamu doplačil nahaja predvsem v bolj pogojnem smislu. Pri takih modelih boste pač morali računati tudi na to, da dostop do zadnjih sedežev zahteva nekaj akrobatike ter da bo ob vzdignjenih zadnjih sedežih prostora v prtljažniku le še za kakšno pest drobnarij. A nič zato – kdo pravi, da se mora prtljaga z vami voziti v istem prostoru? Lahko jo pospravite v strešni kovček ali prikolico, v kabini pa med vožnjo uživate (ali trpite) v (pre)veselem vzdušju druge in tretje sedežne vrste.
V duhu te rubrike sem v tokratni presek ponudbe na trgu povabil nekatere avtomobilske modele, stare med 5 in 12 let, za katere menim, da so, ali cenovno dovolj dostopni ali pa drugače dovolj zanimivi, da si zaslužijo vašo pozornost.
Audi Q7
Audi Q7 je pravzaprav največ, kar vam v segmentu sedemsedežnikov lahko ponudi prestižni del velikega nemškega koncerna. Prve letnike prve generacije bi morali dobiti že za nekaj tisočakov; če ciljate na starost okrog desetih let, pa boste morali za sedem Audijevih sedežev odšteti vsaj dvajset tisoč evrov. No, v tem primeru bo denar vsaj s stališča tistih v zadnji sedežni vrsti porabljen relativno dobro, saj sta prostornost in udobje za vse, ki niso višji od 170 centimetrov, povsem sprejemljiva tudi za kakšno do dve uri dolgo potovanje.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 3/5
Cena: od 20.000 evrov dalje
BMW 2 Gran Tourer
Poleg prestižnega X5 in ogromnega X7 Bavarci sedem sedežev ponujajo tudi v kompaktnem modelu 2 Gran Tourer. Ljubljenec številnih družin je zanimiv tudi zaradi svoje učinkovite pogonske mehanike in tehničnih specifikacij, zaradi katerih tudi nekateri stroški, povezani z lastništvom, niso pretirani visoki. Varčni dizelski motor bo verjetno najboljša izbira. Vendar pozor – če ta avtomobil v prvi vrsti kupujete zgolj zaradi dodatnih dveh sedežev, potem morate vedeti, da prtljažnik ob petih sedežih v osnovi meri med 560 in 610 litri. To pomeni, da boste morali v tega »pol kubika« prostora stlačiti dva potnika in morda še nekaj prtljage. Težko bo, vendar gre.
Prostornost v tretji vrsti: 2/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 1/5
Cena: od 10.000 evrov dalje
Citroën C4 Grand SpaceTourer
Citroën se je v svoji novejši zgodovini v segmentu sedemsedežnikov več kot dokazal. Zgodba se je začela z modelom Evasion, nekoliko aktualnejša ponudba pa zajema kar nekaj sedemsedežnikov. Med najzanimivejše in predvsem najuporabnejše uvrščam Berlinga in pa seveda tudi Grand SpaceTourerja. Sploh slednji je zelo všečen avtomobil, z velikimi steklenimi površinami in zadostno širino tudi v prtljažniku pa zlasti poskrbi za prijetno in neutesnjeno počutje potnikov. Tudi sicer je ambient v tem avtomobilu zelo »hišni«. Če potrebujete še več udobja v tretji vrsti, nikakor ne spreglejte nekoliko priletnega C8. Cene se začnejo pri približno štirih tisočakih, namesto avtomatskega pa raje izberite ročni menjalnik.
Prostornost v tretji vrsti: 4/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 3/5
Cena: od 4.000 evrov dalje
Dacia Lodgy
Diskontni avtomobil, ki pa pod črto ponuja vse tisto, kar resnično potrebujete. Če ne hrepenite po prestižnih materialih ali elektronskih poslasticah, hkrati pa si želite udobja in predvsem trpežnosti na slabih cestah, potem je Lodgy vsekakor avtomobil, ki so ga ukrojili natanko po vaši meri. Ne rečem, da je Lodgy nekakšen »šminker«, zagotovo pa je to ena izmed tistih Dacij, ki je prilezla iz skupine grdih račkov. Na dolžini 4,52 metra in z medosno razdaljo 281 centimetrov je eden izmed najprostornejših kompaktnih enoprostorcev. Ob postavljenih zadnjih sedežih bo v prtljažniku še vedno prostora za 207 litrov prtljage, s tem pa Lodgy spada visoko v vrh razreda. Poleg tega pa se lahko nadejate tudi nizkih stroškov vzdrževanja in popravil. Cene se začnejo pri osmih tisočakih; da so lastniki z njim zadovoljni, pa dokazuje tudi zelo skromna ponudba rabljenih.
Prostornost v tretji vrsti: 4/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 4/5
Cena: od 8.000 evrov dalje
Fiat Scudo
Pri Fiatu sem zelo kolebal med tem, ali je nemara pogled bolje vreči na modnega Freemonta ali pa na nekoliko bolj tradicionalno kombijevskega Scuda. Če niste obsedeni s trendi, potem je Scudo vsekakor ena izmed najboljših opcij v segmentu nasploh. Prostornost pri tem modelu sploh ni vprašanje, enako velja tudi za zanesljivost mehanike. Bolje opremljeni modeli, kakršen je na primer Panorama, ponujajo osem ali celo devet sedežev, pri čemer so lahko tudi tisti v srednji in zadnji vrsti med seboj povsem ločeni. Pravzaprav se Scudo glede na svoje dimenzije že spogleduje s kombiji, kljub temu pa sta vožnja in počutje v njem bolj podobna tistemu iz avtomobilov. Za soliden primerek boste morali odšteti približno osem tisočakov.
Prostornost v tretji vrsti: 5/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 5/5
Cena: od 8.000 evrov dalje
Ford Galaxy
Tudi pri Fordu imajo precej širok nabor modelov s sedmimi sedeži, vendarle pa je treba izpostaviti modela S-Max in Galaxy. Medtem ko S-Max s svojo nekoliko spuščeno oziroma padajočo streho in bolj položnimi petimi vrati predstavlja svojevrsten podsegment, je Galaxy v vseh pogledih tipičen predstavnik velikoprostorcev. No, pravzaprav ni tipičen, saj s svojo vozno dinamiko spada med najboljše v razredu in je nasploh precej primerljiv z na primer običajnim kombijem ali karavanom. Je pa v njem mnogo več prostora. Tudi odrasli bodo zadaj sedeli dovolj dobro, v zadnjem delu pa bo ostalo tudi nekaj prostora za prtljago. Sicer ne dovolj za vseh sedem potnikov, a vendarle … Ker je dolgo na trgu, je bogata tudi ponudba, cene pa se začnejo pri zelo sprejemljivih petih tisočakih.
Prostornost v tretji vrsti: 4/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 4/5
Cena: od 5.000 evrov dalje
Lancia/Chrysler Voyager
Elegantna in amerikanizirana podoba tega velikega enoprostorca ni naključje, saj gre za t. i. "badge engineering" v sodelovanju s Chryslerjem. Tisti, ki Lancio povezujete zgolj z dirkami, živite v zmoti, saj je ta znamka bolj kot po dirkah znana po prestižu in eleganci. Bogato opremljen velikoprostorec v kabini ponuja prav vse, kar voznik in potniki potrebujejo za udobna dolga potovanja. V vsakem primeru je Voyager zelo konkretno motoriziran, saj ga poganja bodisi veliki, nekoliko robat 2,8-litrski štirivaljni turbodizel ali pa še večji 3,6-litrski bencinski V6. Težava je predvsem v tem, da je to pri nas zelo redek avtomobil in ga boste težko našli.
Prostornost v tretji vrsti: 5/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 4/5
Cena: od 10.000 evrov dalje
Mazda 5
Japonska Mazda je s svojim modelom 5 oziroma s ponudbo rabljenih tokratni kriterij ujela za rep. Gre za zanimiv avtomobil, ki je debitiral davnega leta 2005, v letu 2010 pa je bila predstavljena druga generacija. Medtem ko so evropski kupci prvo generacijo dobro sprejeli, pa druga ni ponovila prodajnega uspeha. Najverjetneje zaradi videza, ki je zelo, hm – azijski. Kljub temu pa je Mazda 5 s parom drsnih zadnjih vrat in svojo zanesljivo tehniko zelo dobra alternativa za vse, ki bi na zadnjih sedežih vozili otroke ali manjše osebe.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 2/5
Cena: od 4.000 evrov dalje
Mercedes, razred V
Mercedes je dodaten par (ali več) sedežev vgradil v kar nekaj svojih modelov, med drugim tudi v karavansko različico modela E. Vendar, če potrebujete prostor za udobno potovanje in prtljago, potem vam ne bi priporočal drugega kot podaljšano različico razreda V. To je seveda zelo limuzinski in prestižen velikoprostorec, zaradi svoje odličnosti pa je postal nepogrešljiv tudi pri tistih, ki se ukvarjajo s prevozi oseb. Jasno je, da boste izbrali model s štirivaljnim dizlom; če pa denar ni ovira, brez pomislekov izberite šestvaljnik. Največji zadržek je njegova cena, saj bo za takega z razumnim številom prevoženih kilometrov treba seči zelo globoko v žep. No, na voljo je tudi za odtenek cenejši in prevozniški Vito – in pa seveda starejša karoserijska različica.
Prostornost v tretji vrsti: 5/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 5/5
Cena: od 25.000 evrov dalje (letnik 2014 in naprej)
Opel Zafira Tourer
Tretja generacija Oplove Zafire je bila hkrati tudi zadnja Zafira, ki jo je Opel pripravil kar sam. Pri tem avtu vas bodo v prvi vrsti prepričale številne praktične rešitve, ki pripomorejo k uporabnosti, prilagodljivosti notranjosti in podobnega. Tako se na primer tretja vrsta sedežev zelo diskretno pospravi v dno vozila, za drugo vrsto pa potem nastane zelo prostoren prtljažnik z ravnim dnom. Prtljažnik pri postavljenih zadnjih sedežih meri 152 litrov, kar je za sedem oseb seveda premalo. Se bodo pa tudi tisti na zadnjih sedežih peljali povsem dovolj udobno. Privlačna je tudi motorna ponudba, v kateri se najdejo motorji, ki tečejo na dizelsko gorivo, bencin ali LPG.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 2/5
Cena: od 6.000 evrov dalje
Nissan Quashqai +2
Utemeljitelj kompaktnega razreda SUV je na voljo tudi v različici +2, pri čemer oznaka seveda predstavlja par dodatnih sedežev v tretji vrsti. Idealna izbira za vse, ki jih bolj kot oblikovalski in uporabniški presežki prepričajo praktičnost, dostopnost, nizki lastniški stroški in po potrebi tudi štirikolesni pogon z nekaj terenskega potenciala. Zanj so se kupci masovno odločali z dobrimi razlogi, nič drugače pa ni z rabljenimi, ki hitro najdejo svojega novega lastnika ali lastnico. Ponudba je temu primerno skromna, dobra lastnost pa je ta, da gre večinoma za avtomobile s slovenskim poreklom in znano zgodovino.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 2/5
Cena: od 8.000 evrov dalje
Peugeot 5008
Pri Peugeotu bi lahko izpostavili tudi kakšen drug model, a je glede na določene kriterije najbolj zastopan model 5008. Ta je nekakšen vmesni člen med velikoprostorcem in križancem in spada med večje modele te znamke. Je eden izmed njihovih prvih modelov, pri katerem so uporabili svojo vizijo sodobne kabinske arhitekture, zato tistim, ki prisegate na tradicionalnost, morda ne bo pisan na kožo. Čeprav je dimenzijsko relativno velik, pa tretja vrsta sedežev spada bolj v »pomožno kategorijo« – sicer niti ne z vidika prostornosti, pač pa bolj z vidika dostopnosti in občutka utesnjenosti.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 2/5
Cena: od 5.000 evrov dalje
Renault Grand Scenic
Med evropskimi proizvajalci je prav Renault tisti, ki ga lahko štejem za pionirja sedemsedežnikov. Model Espace danes ni več tak, kot je bil nekoč, in s parom koles že spada v kategorijo avtomobilov, ki zastopajo določen življenjski stil. Mnogo bolj na legendarnega Espacea spominja Grand Scenic, ki je za družinsko rabo fantastičen avtomobil. No ja, da boste zavzeli takšno stališče, vam morajo biti Renaulti tudi sicer zelo pri srcu, a glede prostornosti, dostopa v tretjo vrsto ter počutja v kabini je Grand Scenic eden izmed najboljših v svojem segmentu. Model Grand Scenic je od standardnega Scenica daljši za 23 centimetrov, višji za tri, medosna razdalja pa je daljša za šest centimetrov in pol. Predlagam vam, da oko vržete na zadnjo generacijo, ki je na trg prišla v letu 2016.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 2/5
Cena: od 6.000 evrov dalje
Seat Alhambra/Volkswagen Sharan
Če Volkswagen v ponudbi ne bi imel novega Multivana, bi lahko zapisal, da je segment velikoprostorcev v tem koncernu izumrl. Vseeno pa se lahko zanesete na to, da bo zadnja generacija modelov Alhambra (oziroma Sharan) še kar nekaj časa vozila po naših cestah. Za to je kup dobrih razlogov, med najpomembnejše pa štejem predvsem to, da koncernska tehnika omogoča enostavno in relativno ugodno vzdrževanje. Z drsnimi vrati so močno olajšali dostop v zadnji del vozila, zaradi platforme pa je vožnja povsem na nivoju standardnih limuzin ali karavanov. Pogonski favorit je vsekakor dvolitrski TDI v kombinaciji z menjalnikom DSG.
Prostornost v tretji vrsti: 4/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 3/5
Cena: od 8.000 evrov dalje
Toyota Verso
Pri Toyoti se lahko tisti, ki potrebujete sedem ali več sedežev, obrnete v različne avtomobilske razrede, nekje na sredini ponudbe pa boste našli model Verso, ki spada v kategorijo kompaktnih enoprostorcev. Težko rečem, da vas bo Verso s katero od svojih lastnosti posebej navdušil, vendar vas na drugi strani tudi ne bo razočaral. Verso v veliki meri izpolnjuje merila, zaradi katerih se je znamka Toyota na avtomobilski zemljevid vpisala kot sinonim za trpežnost in večnost.
Prostornost v tretji vrsti: 3/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 2/5
Cena: od 6.000 evrov dalje
Volkswagen Caddy Maxi
Kar sedem modelov s sedmimi sedeži boste poleg Caddyja našteli pri Volkswagnu (Caravelle, California, Multivan, Transporter, Touran, Tiguan Allspace in Sharan), a med najbolj vsestranske, robustne in uporabne zagotovo spada podaljšana različica modela Caddy. Caddy Maxi ima na vseh sedežih obilico prostora, hkrati pa ga dovolj ostane tudi za prtljago. V notranjosti ne manjka uporabnih odlagališč za velike in majhne predmete, dostopnost do zadnjih sedežev pa je povsem sprejemljiva. O dizelskih motorjih res ne gre izgubljati besed, nekaj šepavosti pa je prisotne na področju udobja. Tu boste pač morali skleniti kompromis in se sprijazniti s čvrstim zadnjim vzmetenjem, ki postane udobno, šele ko je avto obtežen s potniki in prtljago.
Prostornost v tretji vrsti: 4/5
Prtljažnik pri dvignjenih sedežih: 4/5
Cena: od 6.000 evrov dalje
Preberite še: Velik zvezdnik z veliko spremembami za družinsko in poslovno uporabo
BONUS VIDEO: Markanten slog, prostorna zasnova in udobna vožnja – to je eden boljših družinskih avtomobilov!
Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"