Formula 1: nočne dirke

9. 3. 2008
Deli

‘Gospodje, zaženite motorje’ je tisti znameniti stavek, ki pa bi ga lahko že letos preoblikovali v ‘Gospodje, prižgite reflektorje’. Prva nočna dirka bo že septembra v Singapurju.

28. september je datum, ko bo formula ena začela revolucijo, saj bodo organizatorji (prve) VN Singapurja pripravili nočno dirko, ki pa bo imela na pripravo dirkalnikov malo vpliva. Precej bolj bodo namreč na očeh javnosti inženirji in vsi, ki pripravljajo to ulično dirko. Ta bo, mimogrede, prva moderna ulična dirka v Aziji in po Monaku in Valencii tretja mestna v letošnjem koledarju.

BMW-jev tehnični direktor Willy Rampf razlaga, da bo noč vplivala na dirkalnike, saj bo ne bo tako vroče, zaradi česar bodo dirkalniki potrebovali manj hlajenja, več odprtin bo zakritih, posledično pa bo aerodinamika boljša. Drugih opaznejših sprememb na dirkalnikih ne bo, predvsem pa ne bodo inženirji na dirkalnike nameščali žarometov ali kakršnihkoli luči. Za osvetlitev noči bodo odgovorni izključno organizatorji, ki so za potrebe tega megalomanskega projekta najeli znanje italijanskega osvetljevalnega specialista, podjetje Valerio Maioli iz Ravenne.

Težav pri osvetlitvi prve nočne dirke formule ena je morda več, kot bi si predstavljali. Vse bo moralo biti osvetljeno, saj dirkalniki ne bodo imeli žarometov, pri osvetlitvi bodo morali biti pozorni, da svetila ne bodo motila dirkačev (tudi ko se bo kateri izmed njih zavrtel, ga luči ne bodo smele ‘ovirati’), varnostniki, ki ob stezi mahajo z zastavami, bodo morali biti opazni, pojavlja pa se še ena težava: TV-kamere! Teh žarometi ne bodo smeli motiti, hkrati pa bo morala biti atraktivna mestna steza, ki poteka tudi mimo znamenitega singapurskega stolpa in ob zalivu, dovolj dobro osvetljena.

Ta znak bo v 2025 obogatel: njegovo življenje se bo korenito spremenilo

‘Lučkarji’ bodo morali biti zelo pozorni še na sence, ki jih mečejo dirkalniki, a imajo tu po svoje srečo, saj zaradi svoje višine (manj kot meter) dirkalniki na singapurski asfalt ne bodo metali prevelike teme. Osvetlitveni mojstri iz Valerio Maiolija so dobrih pet kilometrov dolgo stezo v levjem mestu, kjer si bo lahko dirko v živo ogledalo okoli 65 tisoč gledalcev, posuli s 108 kilometri kablov, svetilne elemente nosi 240 desetmetrskih jeklenih drogov, med njimi pa je na aluminijastih nosilcih obešenih 1.600 svetil, ki skupaj svetijo z močjo 3.200.000 wattov.

Dirkališče v Singapurju bo osvetljeno s tri tisoč luksi, kar je približno štirikratna osvetlitev nogometnih stadionov. Energijo bo reflektorjem dobavljalo 12 generatorjev (inženirji bodo njihovo delovanje ves čas nadzirali), ki bodo primerno zvočno izolirani (ne bodo hrupni) in zastraženi, saj si organizatorji ne smejo privoščiti električnega mrka. Ne zaradi sabotaže ne zaradi tehnične okvare. Zaradi tega se vsak sosednji reflektor napaja iz drugega vira.

Če odpove en generator, odpove le eno svetilo, obe sosednji pa še vedno svetita. Sistem osvetljevanja so že nekajkrat preizkusili. Eno zadnjih testiranj je potekalo na visokotehnološki stezi v Le Castelletu, kjer so preizkusili tudi scenarij, če bi odpovedal generator. Dirkači naj ne bi opazili pretirane razlike. Samo zamislite si, kaj bi bilo, če bi v nočnem Singapurju kar na enkrat nastala tema. Sredi dirke!

Bilo bi zelo nevarno, saj je mestna steza precej hitra, na njej se dosegajo tudi hitrosti, večje kot 300 kilometrov na uro, zahteva pa tudi nekaj močnih zaviranj. Ker moštva v tej azijski prestolnici še niso dirkala, se na 14 levih in deset desnih singapurskih ovinkov pripravljajo z računalniškimi simulacijami, s katerimi si pomagajo tudi pri nastavitvah. Mesta, kjer se bo dalo prehitevati, naj bi bila najmanj tri, atraktiven pa bo zagotovo ovinek, ki ga bodo dirkači v drugi prestavi odpeljali s hitrostjo med 80 in 100 kilometri na uro. Ker bodo vanj prileteli v sedmi prestavi, bo nočni Singapur vsem očem zagotovo pokazal žareče zavorne kolute.

Tretja letošnja dirka v sezoni, na kateri bodo dirkači dirkali v nasprotni smeri urinega kazalca (drugi sta Istanbul Parku in Interlagos), bo pomenila revolucijo, saj se očitno tudi v F1 začenja doba nočnih dirk. Za tako dirko naj bi se ogrevali tudi Malezijci, ki pa ne morejo posnemati singapurskega sistema osvetlitve, saj imajo pravo, in ne mestno dirkališče (izletne cone so večje, ob stezi je več prostora, ograje so bolj oddaljene …).

Poudarjajo, da jih bo osvetlitev seveda kar dosti stala, a pričakujejo, da bo steza Sepang zaradi tega tudi privlačnejša za dirke. F1 je v osnovi evropski dirkaški šport, naraščajoče število zunajevropskih dirk pa zaradi poznih terminov (časovna razlika) pomeni, da so dirke na sporedu zvečer ali ponoči, gledanost pa je temu primerno slabša. Singapurski primer je pisan na kožo evropskemu gledalcu, vajenemu, da v nedeljo po kosilu spusti žaluzije za okna, prižge televizor, zavzame kavč in gleda dirko F1 v živo, saj se bo dirka tam začela ob 20. uri po lokalnem času oziroma za nas ob klasični uri. VN Malezije, ki poteka zgodaj zjutraj, bi se z osvetlitvijo steze lahko prestavila na poznejši termin, kar bi pred male zaslone zagotovo spravilo več gledalcev.

Bernie Ecclestone si želi nočnih dirk, zato pritiska na nekatere organizatorje, da osvetlijo dirkališča. V Singapurju in Sepangu je naletel na poslušna ušesa, Avstralci pa so se mu uprli. Ker je lani dirka v Albert Parku prinesla dobrih 30 milijonov dolarjev izgube, je šef Ron Walker zagotovil, da dirke ne bodo osvetlili, saj bi to prineslo še dodatnih 60 milijonov dolarjev stroškov. Vendarle ni vse zlato, kar se sveti …

Mitja Reven, foto:? moštva, organizatorji

Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"