Letošnja sezona v reliju, ki se bo začela ta konec tedna v Avstriji, kaže na pohajanje sape sodelujočih. Če smo pri dirkačih to pričakovali, saj smo imeli lani res sanjsko sezono, pa je katastrofalno stanje pri organizatorjih malce presenetilo tudi poznavalce.
Lanska sezona je bila za slovenske razmere preveč kakovostna. Kar pet vrhunskih voznikov, ki so vozili konkurenčne Impreze ali Lancerje, bi lahko teoretično zmagalo na vsaki dirki in šele zadnja dirka je dala prvaka. Novinca, sveže ime. Boštjan Logar je res zmagal samo enkrat, a je predvsem s stalno hitro vožnjo in z zanesljivostjo prehitel tudi tako zveneča imena avtomobilskega športa, kot sta Darko Peljhan in Andrej Jereb.
Tik pred prvo letošnjo dirko, ki se bo odvijala v bližini mesta Wolfsberg, pa je odjeknila vest, da lanski prvak ne bo nastopil. »Vse je kazalo, da se bomo z Mrakovo ekipo spet dogovorili za Mitsubishija Lancerja, nato pa sem slaba dva tedna pred startom odpovedal svoj nastop, saj nismo zbrali dovolj finančnih sredstev za sezono, « je dejal mladi Logar in hkrati priznal, da je zadnje dneve zelo slabo spal. Žal je to še en dokaz, da naslov državnega prvaka v Sloveniji ne pomeni veliko, saj le zmagovalci posameznih dirk poberejo smetano medijske pozornosti.
Povsem druga skrajnost pa je Andrej Jereb. Odlična ekipa, vrhunska medijska podpora, zato tudi ni čudno, da bo s pomočjo primorske naftne družbe letos odpeljal kar tri relije za svetovno prvenstvo. »Svetovno prvenstvo je velik projekt, ki zahteva ogromno logistike, zato je slovensko prvenstvo za letos postavljeno na stranski tir. Rekel bom, da je 90 odstotkov zanesljivo, da letos v Sloveniji ne bom vozil, morda bom nastopil na reliju Hella, ki je kot naslednik legendarnega Saturnusa v mojem srcu zapisan z zlatimi črkami. A kaj, ko o tej dirki še nič ve vemo, « je dejal Izolčan. Če smo upad dirkačev kar malce pričakovali, saj smo imeli glede na število prebivalcev in finančne možnosti pokroviteljev vrhunsko lansko sezono, so velike težave organizatorjev presenečenje.
Reli Hella je menda že prestavljen na jesenski termin, čeprav nista ne organizator ne Zveza doslej izdala nobenega uradnega obvestila o spremembi datuma, zelo verjetno pa bo Hellin denar odšel v roke drugemu organizatorju, ki bo mogoče celo izpeljal reli na drugi lokaciji. Neuradno se šušlja o Ljubljani. Prav tako se s težavami ukvarjajo v Mariboru, saj je Škoda kot največji pokrovitelj dokaj pozno odpovedal sponzorstvo (in ga zaradi direktiv iz Mlade Boleslave preusmerilo v hokej), zato organizatorji že iščejo alternativne poti, da bi sedaj že tradicionalno dirko na Štajerskem vseeno izpeljali.
Tako je zanesljiv le reli Postojnska jama Portorož, ki bo, kot kaže, veljal tudi za pokal Mitropa, zato je več kot očitno, da organizatorjem pošteno pohaja sapa. In če vodilni pri Zvezi AŠ2005 nepretrgoma ponavljajo, da so vrhunske dirke predpogoj za uspeh, jih čaka še veliko dela, da bo v Sloveniji sploh kakšna dirka. A kaj, ko imajo preveč dela z nabavo prostorov, izbiro neprimernih kandidatov za stike z javnostmi (in s tem obupen stik z mediji), pravnim preganjanjem dirkačev zaradi aktivnostih v prostem času itd. Zanesljivo ostaja v koledarju Croatia Delta Rally, ki je v nasprotju s težavami slovenskih organizatorjev letos uvrščen v najvišji rang evropskega prvenstva, za šesti reli pa ni še nič znanega.
A če se vrnemo k dirkačem, lahko rečemo, da po odpovedi Logarja, Jereba in Marka Jerama (na žalost ni denarja, čeprav je slišati, da Drago Turnšek še ni povsem obupal in bo poskušal prek svojih poznanstev zagotoviti Jeramu konkurenčen dirkalnik) ostajata največja favorita za naslov prvaka Tomaž Kaučič in Darko Peljhan. »Dogovoril sem se z Mrakovo ekipo, da odpeljemo reli Lavanttal in zelo verjetno še Čakovec s Subaru Imprezo, nato pa bomo videli, ali bomo presedlali na Lancerja devete generacije ali bomo raje stavili na zanesljivost Impreze, « je dejal lanski mednarodni hrvaški prvak Kaučič, ki tako z novo ekipo resno računa na končni naslov.
Očitno gre dobro tudi Peljhanu, saj je poleg svojega dirkalnika priredil še dirkalne Lancerje Mihi Jezeršku, Petru Marcu, Sašu Vusiču in Sandiju Bohu. »Posel je posel, in če bi kdo najel še moj dirkalnik, sam sploh ne bi več vozil, « je poudarila idrijska avtomobilska zvezda. Kar nekaj testnih kilometrov pa je že naredil Jezeršek. »Razlika med EVO IX in VI je tako velika, kot bi bil v drugem svetu. Napredek pri diferencialih je ogromen pa še ročna zavora končno prime! « se smeje mlademu Jezeršku, ki bo z atraktivno vožnjo navduševal tudi na reliju Čakovec.
Boris Požeg ostaja v Lancerju VIII, vendar bo povsem predelan, njegova sovoznica pa bo še naprej Asja Zupanc. »Asja bo podobno kot lani s tem avtomobilom vozila gorske dirke, jaz pa relije, « pravi Pixi, kot ga imenujejo prijatelji.
Zelo veliko novosti pa je med avtomobili, ki imajo pogon le na en kolesni par. Rok Turk in Enej Ložnar Kranjc (ekipa Peugeot Sport Slovenija) bosta letos nastopila z zelo zanimivim dirkalnikom, Peugeotom 206 S1600. Prve dirkaške kilometre v pokalu Mitropa sta že odpeljala v Nemčiji na reliju Oberland, kjer sta osvojila 13. mesto v skupnem seštevku in tretje mesto v skupini A.
Letos bosta odpeljala s tem nadgrajenim Nemarnikovim dirkalnikom kar deset dirk, ki bodo veljale na pokal Mitropa ali za slovensko DP. Za veliko presenečenje pa je poskrbel tudi Zdenko Lah, ki je iz Češke pripeljal Peugeota 306 Maxi. »Od vedno sem zaljubljen v ta dirkalnik, ki ga je lepo tako gledati kot poslušati. Avtomobil je pred leti vozil slovenskim ljubiteljem dobro znani Jindrich Štolfa, s katerim je bil seveda tudi prvak v svoji skupini. To je EVO I, zato ima motor le okoli 270 'konjev', je pa z vrhunskim podvozjem in s šeststopenjskim sekvenčnim menjalnikom pravi dirkalnik.
Pa tudi sicer ima znano poreklo, saj ima številko osem ob pripisu Peugeot Sport, « pravi Lah, ki pa hkrati poudarja, a ga pri dirkanju zanima le uživanje. Zanimive Citroëne C2 R2 bosta vozila Uroš Petrič, ki je dirkalnik kupil, in Borut Bratina, ki je za prvo dirko C2 R2 le najel od Target Motorsporta. Ker bo še en dirkalnik odšel na Hrvaško, je ostal hitri Alex Humar brez sedeža, zato še ne ve, ali bo kasneje nastopil tudi na kateri od domačih dirk ali bo gost le na tujih prireditvah (cilj je SP, ali Nemčija ali Korzika).
Veliko presenečenje pa pripravlja Jani Trček, ki smo ga pred leti videli že v Fordu Escortu Cosworthu skupine A, saj se bo letos skupaj s sovoznikom Mitjem Česnom vrnil med aktivne dirkače. »Dirkalnik bo prav gotovo konkurenčen, le da ne bi še izdal, kateri bo in na kateri letošnji dirki bomo začeli, « pravi Trček, ki pravi, da ga zanima slovensko prvenstvo.
V nižjih skupinah lahko vidimo, da se bodo v diviziji II znova pomerili Renaultovi Clii RS (Marko Kavčič, Alan Pajk, Alojz Udovč) in Peugeoti 206 RC (Miran Jerman, Slavko Komel), a letos jim bo štrene poskušal zmešati še Ford Fiesta ST (Mitja Prezelj). Verjamemo, da se jim bodo na domačih dirkah pridružili še drugi. V najšibkejši skupini je opaziti premik iz Yugov v Škode Fabie, saj sta tako lanski prvak Klemen Seljak kot tudi vedno hitri Darko Lampe presedlala iz srbske na češko tehniko. Pokal Yugo pa ostaja, saj je na prvem reliju prijavljenih kar sedem voznikov v teh avtomobilih.
Padec vozniške kakovosti (s petih na dva resna kandidata za naslov) in predvsem odpovedi dirk bi morali Zvezo AŠ2005 pošteno skrbeti, zato je zelo umestno vprašanje, ali imamo prevelike želje po zahtevnosti relijev in bi morali raje staviti na krajše prireditve. Dirke za DP, ki se odvijajo v tujini, ekipe le dodatno izčrpavajo, zato jih bo zelo verjetno iz dirke v dirko manj. Zaradi tega je letos slabše, poskrbeti moramo le, da ne bo že prihodnje leto slabo!
Aljoša Mrak
Foto:? Saša Kapetanovič
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del