Za Porschejevega manjšega terenca so našli indonezijsko ime macan, tiger. Le pri izgovarjavi te besede ni vse jasno – Porsche mu pravi makan, Indonezijci tigrom pravijo mačan.
Res pa je, da ne bi nič zgrešili, če bi mu rekli kar mačo. Sploh če temeljiteje preizkusimo tisto, kar so zapakirali pod precej športno zaobljeno karoserijo. Brez vidnih težav zaradi omejitev ene ali druge vrste avtomobilov se v Macanu križata športnost in terenskost. Za Porsche sicer to ni prvič, a se zdi Macan precej bolj prepričljiv izdelek, kot je bil Cayenne. Ker je že Cayenne temeljito načel Porschejevo nedolžnost glede tega, da ni več znamka za izdelavo športnih avtomobilov, bi za Macana težko rekli, da je korak v novo smer. Vsekakor pa je izdelek, ki preseneča. A začnimo na začetku, tam, kjer so morali začeti. Za Cayenna so si sposodili platformo večjih terencev iz skupine VW, torej Audija Q7 in Volkswagna Touarega. Za Macana je kot tehnična podlaga služil Audi Q5, a bi karkoli, kar spominja nanj, res težko našli. Tu so sicer podobne mere (medosna razdalja je popolnoma enaka), prav tako dolžina. Uradno so kar 30 odstotkov zasnove Q5 prevzeli za nadaljnjo uporabo, a delo Porschejevih inženirjev je bilo učinkovito, tako da je nastal povsem drugačen terenec, kot je Q5.
Jasno, poudarek je bil na športnosti. Pa je združevanje dveh različnih usmeritev, športnih avtomobilov in terencev, res potrebno? Prodajni rezultati vseh, ki so se do zdaj lotili takšne zasnove svojih avtomobilov, potrjujejo, da je. So pa takšni seveda še višje na seznamu zagovornikov zdravega in čistega okolja. Morda lahko te tolaži le dejstvo, da ga je malokdo od lastnikov takšnih avtomobilov kupil zato, da bi se z njim odpeljal v naravo. Pa je Macan prav za to neverjetno dobro opremljen. Ima popolnoma prilagodljiv štirikolesni pogon (od razmer, kjer vozi, je odvisen prenos med prednjo in zadnjo premo), dodatna elektronika omogoča tudi speljevanje z gladke podlage ali nadzorovano spuščanje po strmem klancu, ob ustrezni opremi (zračnem vzmetenju) pa tudi dviganje karoserije (za 40 mm) v programu Off-road. Ampak te odlične lastnosti bo najbrž izkoristil le manjši delež kupcev, ki se bodo odločili za Macana. Proti takšni uporabi govori marsikaj drugega, od prekrasno zloščene karoserije do preširokih koles za pravo terensko vožnjo. So pa gume s širino 235 milimetrov spredaj in 255 milimetrov zadaj (v serijski opremi, pri obeh Macanih S z 18-palčnimi obroči, pri Macanu Turbu z 19-palčnimi) predvsem primerne za odličen oprijem na asfaltu. Prenos moči je zagotovljen, poudarek, kako so Porschejevi inženirji pripravili različno velika kolesa, pogonsko zasnovo in nastavitev podvozja, pa zgovoren. Macan se na asfaltu ali makadamu počuti enako dobro – s poudarjenim osnovnim prenosom več moči na zadnjo premo, torej kot avtomobil, kjer ima voznik ves čas občutek, da ga poganjajo zadnja kolesa. Če je treba, primerno priskoči na pomoč še zelo športno poudarjena elektronska podpora (PTM in PSM, oziroma Porsche Traction in Porsche Stability Management), kot dodatek lahko še učinkoviteje pomaga Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), ki dodatno razdeljuje navor in diferencialno zapira prenos zadnje preme, tako da pripomore k vodenju avtomobila v ovinkih, zlasti na vlažni ali snežni podlagi.
Težko je popisati vse, kar se s seznama opreme ponuja bodočemu kupcu, a je res, da je tudi že v osnovni različici opreme dovolj. Poleg različnih elektronskih dodatkov je omembe vreden Sport Chrono, ki združuje nekaj različnih funkcij. Tedaj Macan tudi za okoli dve desetinki sekunde hitreje pospešuje, kar je rezultat bolj športne podpore elektronike, ki uravnava podvozje, motor, menjalnik in zvok, na armaturni plošči (z uro štoparico) in v posebnem izbirniku Macanove infozabavnosti (PCM) pa si za zabavo lahko omogočimo še spremljanje prevožene poti, tudi krogov, če se podamo na dirkališče. Za pomemben del učinkovitosti programa Sport Chrono je odgovoren gumb Sport Plus, za izboljšanje pospeškov pa predvsem poseben program Launch Control, ki omogoči optimalen prenos navora na kolesa ob pospeševanju.
Serijski Macan S ima halogenske žaromete, pa tudi dnevne luči so opremljene s to tehniko. Takšne so tudi serijske meglenke. Vse drugo je povezano z doplačili (Macan Turbo ima biksenonske glavne žaromete in dnevne luči z LED). Možno je doplačati tudi za dve sistemski rešitvi – Porsche Dynamic Light System (PDLS) in še boljšo PDLS Plus.
Podoben pristop je Porsche ubral tudi pri podvozju. Pri običajni ceni, torej serijski, je Macan opremljen z običajnimi jeklenimi vzmetmi. Višja stopnja je dodatek PASM (Porsche Active Suspension Management), kjer elektronika podpira delovanje dvocevnih blažilnikov (voznik lahko izbira med stopnjami Comfort, Sport in Sport Plus). Tretja je možnost izbire zračnih vzmeti, ki jo seveda tudi podpira PASM. Dodatno pa zračne vzmeti omogočajo prilagajanje oddaljenosti dna avtomobila od tal. Tudi tukaj so tri možnosti izbire: High Level I, Normal Level in Low Level. Ta dodatek omogoča oddaljenost od tal od 180 do 240 milimetrov. Če Macan nima takšnega vzmetenja, je oddaljenost od tal 190 milimetrov (kot sicer stopnja Normal pri zračnem).
Notranjost Macana ne preseneti, pristop oblikovanja je seveda takšen, kot ga Porsche goji že vrsto let. Odlični sedeži res dobro držijo telo in so udobni. Prostornost je presenetljivo primerna, čeprav ne moremo zapisati, da imajo potniki zadaj preveč prostora. Ni pa nobenih težav s prostorom, 500 litrov je dovolj, le precej položno padajoči zadek ne bo všeč tistim, ki želijo v Macana naložiti selitveno prtljago. Če so nam všeč številni gumbi, bo upravljanje v Macanu hitro postalo preprosto, a na posamezno lego gumbov na preobloženih robovih sredinske konzole – z nekaj dodatki na naperah ličnega in prijetno oprijemljivega volanskega obroča – se bo pač treba navaditi.
Motorna izbira bo bolj ali manj ustrezna za vse, ki vedo, da se z nakupom avtomobila s Porschejevim zaščitnim znakom kvalificirajo v višjo ligo. Še najugodnejši se bo večini zdel nakup tistega z oznako S Diesel. Omeniti velja, da so ta motor sicer prevzeli iz Cayenna (in je bil v izhodišču Audijev), a ima zdaj v Macanu 10 kilovatov več. Redko, če sploh, bomo iz kabine slišali, da gre za dizel, ker pa zna dvosklopčni sedemstopenjski menjalnik zelo dobro poiskati primerno območje delovanja, se tudi pomanjkanje moči ne bo preveč čutilo. A je razumljivo, za oba bencinska (S in Turbo) bo treba seči globlje v žep in za to boste dobili nekaj več moči. Kasneje naj bi v Macanu morebiti deloval celo kak štirivaljnik, kar je tudi odgovor na vprašanje, zakaj Porsche sedanje različice označuje z oznako S ali Turbo (pa čeprav v vseh treh sedanjih različicah prisegajo na puhala).
Vozni občutki? Preizkusili smo dva, Diesla in Turba. Oba sta bila opremljena s skoraj vsem, kar je mogoče pri Macanu dobiti kot dodatno opremo, torej tudi z nekoliko bolj športnimi zmogljivostmi v paketu Sport Chrono. Ugajale so predvsem vozne lastnosti, tendenca k občutku, da nas naprej poganjajo zadnja kolesa, kar se da prijetno izrabiti tudi v hitrih ovinkih in na podlagah z manj oprijema. Čeprav je tudi prilagajanje za bolj športno nastavitev med vožnjo od običajne vožnje oddaljeno le nekaj pritiskov na gumbe (na primer na Sport Plus), pa je lahko Macan povsem ukročena muca, s katero se tudi po močno luknjastih cestah peljemo presenetljivo udobno.
No, to je le en del medalje tegale Macana, drugi del pa je, da postane pravi mačo – s športno trdo nastavitvijo vzmeti, rezkim zvokom dodatnega motornega programa, ostro nastavitvijo trenutka pretikanja menjalnika v precej višjih vrtljajih, osupljivimi pospeški ali strupenim zaviranjem. Pa še ena možnost je: da se naveličamo cest in se na cilj odpravimo po bližnjici in brezpotju. A za vsako od teh je treba imeti pravo mero. Sicer se vam lahko zgodi kot novinarskim kolegom na Macanovi predstavitvi v Maroku: če si za preizkus Macanovih zmogljivosti izbereš peščino, te pred tvojimi neumnostmi lahko reši tudi prvi običajen terenec, ki pripelje mimo. Pa pri tem ni težava avtomobil, ampak tisti, ki v njem (ob)sedi.
Kako torej odgovoriti na vprašanje iz naslova? Porschejeva izgovarjava imena je jasna: Makan. Koliko ga bomo povezovali z mačem, pa bo tako in tako odvisno od lastnikovega pogleda.
Besedilo Tomaž Porekar, foto Porsche
Novo na Metroplay: Helena Blagne iskreno o večeru, po katerem ni več mirno spala | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem