Vam gre na smeh? Zadržite se. Ko pridemo do tehničnih podatkov in zmogljivosti, boste videli, da gre za pravega junaka.
Še pred tem pa malo zgodovine. Fendt spada med najstarejše tovarne traktorjev na svetu. Obrti so se lotili še pred vojno in tako so že leta 1930 zaorali s svojim prvim delovnim strojem. Surov železen okvir, štiri kolesa brez pnevmatik, ‘šestkonjski’ bencinski motor … no ja, glede na to, kaj je ponujal in zmogel, ga z drugimi besedami res ni mogoče opisati.
Bratje Herman, Xaver in Paul (Fendt) so k sreči hitro ugotovili, da pot, ki so jo ubrali, očitno ne bo prava, zato so po sedmih letih svoj izum dokončno dodelali in na njive poslali pravi traktor s pravim (beri: dizelskim) motorjem in 16 ‘konji’.
Druga svetova vojna je bila za nemške kmetovalce kruta. Splošno pomanjkanje nafte in prepoved uporabe le-te je večino poslala nazaj v obdobje konjskih vpreg. Ne pa vseh! Tisti, ki so imeli dovolj denarja, so si lahko privoščili Fendtovo iznajdbo – traktor na metan. K sreči kriza ni trajala dolgo in že kmalu so se stvari spet začele postavljati v pravo smer.
Potrebe po traktorjih so postajale vedno večje, Fendt je medtem rasel in danes se lahko pohvali s paradnim konjem, ki ima kaj za pokazati. Da bodo stvari nekoliko bolj jasne, poglejmo, kakšne modele sploh ponujajo pri Fendtu. Najmanjša serija nosi oznako 200, sledi 300, 400, 700, 800 in 900. Skupaj je tako šest serij in 31 različnih modelov, največji med njimi pa je Fendt 936.
Pa ne samo med njimi, ampak kar na svetu. Njegovo zadnje platišče na primer tehta dobro tono, skupna masa znaša 10.360 kilogramov, da se ni treba vsakih nekaj ur ustavljati na bencinskih črpalkah (teh ob njivah ni toliko kot na avtocestah), rezervoar pogoltne 660 litrov nafte, to, kar srečate v voznikovi kabini, pa je za običajne avtomobile, ki se vozijo po cestah, kratko malo znanstvena fantastika.
Najbolj nazadnjaško od vsega je vstopanje v kabino. Do nje je se je treba še vedno povzpeti po stopnicah in odpreti ‘nesofisticirana’ vrata. Ampak ko to naredite, opravite tudi najtežje delo, ki ga od vas zahteva tale traktor. Da bolečine v hrbtu ne bodo prehude, skrbijo hidropnevmatsko vzmetenje, tritočkovno zračno vpetje kabine in sedež z aktivnim vzmetenjem, da se ne bi pritoževali nad vročino ali mrazom, pa so na voljo samodejna klimatska naprava, 21-litrska posoda za hlajenje pijače in spet … ventiliran sedež.
Skrb za razvajanje rok in nog so zaupali tehnologiji ‘by wire’, ki lajša delo in bdi nad večino komand, za kratkočasje in mirne živce skrbi avdiosistem, da delovni dan ni pretežak, pa kup visoke tehnologije, ki jo kmečkemu stroju pač ne bi pripisali.
En dan je bil premalo, da bi zvedel, čemu vse so namenjeni številni gumbi. Mi smo, čeprav se zdi, da gremo z volanom v roki včasih tudi spat, v slabi uri druženja osvojili komaj nekaj najosnovnejših funkcij. Zagon 7, 2-litrskega šestvaljnika je preprosta stvar. Težava nastane, ko je treba izbrati sistem za opravljanje: ali klasični (prek stopalk) ali naprednejši, ki mu ukazujete s krmilno palico. K sreči pa obstaja tudi kombinacija obeh.
Pravo veselje nas je oblilo, ko so povedali, da je menjalnik manj zapleten. Ta ni ročni, ampak samodejni. Še natančneje, gre za variomat. Dragi avtomobilski inženirji, če ne veste, kako bi naredili brezstopenjski menjalnik, ki ga ne bi uničevali (pre)številni njutonmetri sodobnih dizlov, pokličite v Fendt, tam poznajo dogovor. Tovarna ‘konjev’, ki ropota spodaj, ni prav nič manj napredna od dizlov, ki jih poznamo v avtomobilih. Skupni vod, turbopuhalo, hladilnik stisnjenega zraka, EGR, 366 ‘konjev’ in prek 1.500 Nm navora. No, kaj smo vam rekli v uvodu! ?
S tem pa se visoke tehnologije sploh še nismo dotaknili. Tale Fendt ima tudi navigacijski sistem s funkcijo Auto-Guide (da je čim bolj natančno zorano, kaj pa drugega), sistem TMS, ki ohranja konstantno hitrost ne glede na vzpon, Varioterminal (oziroma hudičevo zmogljiv potovalni računalnik, kot bi mu rekli v avtomobilski industriji) pa tudi FSC ali po domače ESP.
Skratka, ko se naslednjič mimo vas pripeljeta Fendt in kmet v njem, jima le izkažite vsaj malo spoštovanja. Traktorju, ker je tehnološko (skoraj) zagotovo naprednejši od vašega jeklenega ljubljenčka, kmetu pa, ker ima toliko pod palcem. Za orjaka z oznako 936 je namreč treba najprej pripraviti 200 tisoč evrov, šele potem se bo pojavil pod vašim skednjem.
Fendt 936
Motor zasnova: nekaj takšnega kot ML 320 CDI
Gibna prostornina: 1 liter več kot Cadillac Escalade
Največja moč: to, kar zmore X5 4.8i + 11 ‘konjev’
Največji navor: Nm za dva Cayenna Turbo pa še malo
Pospešek: 10 sekund (ampak do 50 km/h)
Največja hitrost: večja kot pri Ligieru X Too Max (60 km/h)
Poraba goriva: Ne sprašujte!
Matevž Korošec, foto: Aleš Pavletič
Novo na Metroplay: Helena Blagne iskreno o večeru, po katerem ni več mirno spala | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem