Renault je bil med prvimi in je še vedno vodilni na trgu električnih osebnih in lahkih gospodarskih vozil v Evropi. Pripravlja se na obsežno elektrifikacijo do leta 2022.
Električna mobilnost je trenutno najbolj aktualna tema v avtomobilski industriji, ki je pod pritiskom zmanjševanja količine toplogrednih plinov iz bencinskih in dizelskih motorjev. Ideja o avtomobilu na elektriko je prisotna že skozi celoten razvoj avtomobilske industrije in najprej je bila skoraj enakovredna vse do danes prevladujočim motorjem z notranjim zgorevanjem.
Kritičen trenutek je prišel takoj po prvem desetletju 21. stoletja, ko se je svet začel soočati z obsežnimi podnebnimi spremembami. Ko je Renault med letoma 2011 in 2013 vstopal na trg električnih vozil, je bil eden od redkih avtomobilskih proizvajalcev, ki se je odločil za to težko pot brez vrnitve. Danes med prodanimi električnimi vozili v Evropi skoraj vsako četrto pripada Renaultu.
Družino električnih vozil sestavljajo modeli ZOE, Twizy ter dostavnika Kangoo Z.E. in Master Z.E. Do leta 2022 bo Renault imel v ponudbi osem električnih vozil in 12 elektrificiranih vozil, kar je del strateškega načrta skupine Drive The Future. Razvoj temelji na večletnem strokovnem znanju na področju oblikovanja, proizvodnje in prodaje električnih vozil ter vključuje bolj dinamične elektromotorje in uvaja nove povezane storitve za lažje polnjenje vozil.
Skupina Renault je v ospredju električne mobilnosti. Prav tako je skupaj s številnimi partnerji vodilna v razvoju celotnega električnega ekosistema. Ustvarja inovativne rešitve, s katerimi lahko električna energija, shranjena v baterijah električnih vozil, postane del sistema za odziv na povpraševanje po energiji na pametnih omrežjih.
Aplikacija za pametni telefon 'Renault Z.E. Smart Charge' na primer aktivira polnjenje vozila v času najcenejše električne energije in najnižjih izpustov. Drugo področje inovacij so akumulatorji na stacionarnih objektih, ki lahko shranijo energijo strešnih sončnih kolektorjev in jo obnovijo za lokalne potrebe.
Desetletje izkušenj in rasti
Renault je v Evropi prodal že več kot 300.000 električnih vozil. Obenem je bilo samo v Franciji registriranih več kot 100.000 primerkov modela ZOE. Ta dva mejnika poudarjata Renaultov vodilni položaj na evropskem trgu električnih vozil vse od leta 2010. Če se bodo uresničile napovedi, bo prodaja električnih avtomobilov tudi v letu 2020 občutno naraščala, kar je tudi zasluga vse večje množice tovrstnih vozil.
Med njimi bo vidno vlogo igral tudi razmeroma temeljito prenovljeni Zoe, ki je prvi Renaultov model z električnim pogonom. S prenovo je bil deležen manjše oblikovne osvežitve zunanjosti, nekaj dela pa so opravili tudi notranji arhitekti. Kljub dobrodošli osvežitvi je še bolj pomembno tisto, kar Zoe skriva pod karoserijo. Od zdaj ima zmogljivejšo baterijo z 52 kWh, ki omogoča doseg do 395 kilometrov z enim polnjenjem, seveda če vozne razmere ustrezajo merilnemu postopku WLTP.
Polnjenje baterije je mogoče na hitrih polnilnicah s 50 kilovati, kjer se do 80-odstotne zmogljivosti napolni v 30 minutah, na javnih 22-kilovatnih je treba za 125 kilometrov poti polniti eno uro, na domači stenski polnilnici pa oskrba z elektriko traja dobrih devet ur. Poleg že znanega motorja z 80 kilovati je zdaj Zoe na voljo še z močnejšim 100-kilovatnim električnim pogonskim strojem, s čimer je postal precej živahnejši.
Renault Twizy je posebnež med električnimi vozili, ima štiri kolesa in volan, a njegova napol odprta zasnova bolj spominja na motocikle kot na avtomobile. Nadvse primeren je za mestne vožnje, v izvedbi Cargo pa igra vlogo miniaturnega dostavnika za transportna in servisna opravila v urbanih središčih. Najmanjšega člana Renaultove družine električnih vozil poganja asinhroni elektromotor, ki je povezan z enostopenjskim samodejnim menjalnikom. Električni motor so razvili in izdelali v šempetrski Letriki, zato je Twizy tudi malo slovenski.
Delno slovenski je tudi dolgo pričakovani Twingo Z.E. z električnim pogonom. Avtomobil je zasnovan na konstrukcijski osnovi, ki je bila že od začetka pripravljena tudi za električni pogon na zadnji kolesi. Baterija s kapaciteto 22 kWh ima vgrajene litij-ionske celice najnovejše generacije in se lahko polni na vseh polnilnih mestih z izmeničnim tokom (AC) do moči 22 kW, polurni postanek pa je dovolj, da pridobi za 80 kilometrov energije.
Elektromotor z močjo 60 kW (82 KM) v Twingu Z.E. doseže največji navor 160 Nm. Z mesta do hitrosti 50 km/h električni malček pospeši v štirih sekundah, največja hitrost je 135 kilometrov na uro. Eno polnjenje omogoča približno 250 kilometrov dosega po ciklu WTLP City oziroma 180 kilometrov v celotnem ciklu WTLP. Električnega Twinga sestavljajo v tovarni Revoz v Novem mestu, od koder prihajajo tudi vse preostale različice.
Kljub uspehom na področju električne mobilnosti pri Renaultu niso zaspali na lovorikah, ampak intenzivno razmišljajo o prihodnosti električnih avtomobilov. Ena od vizij je tudi modularni križanec MORPHOZ, ki se polni z indukcijo tudi med vožnjo. Je povezljiv in ima funkcije tretje ravni avtonomne vožnje, prilagodljivost izraža z možnostjo fizične preobrazbe iz krajše oblike v daljšo in obratno.
S standardnim akumulatorjem s kapaciteto 40 kWh v obliki City ima doseg 400 kilometrov. To zadošča za vsakdanje vožnje po mestu in okolici, z določeno stopnjo prilagodljivosti pa zadovoljuje več kot 90 odstotkov potreb uporabnikov. Za preostalih 10 odstotkov, ki pomenijo daljše vožnje, lahko sprejme dodaten akumulator. Avtomobil na posebni postaji preobrazijo v obliko Travel, ob tem pa pod loputo v dvojnem ravnem podu vstavijo dodaten akumulator z zmogljivostjo 50 kWh. Po zelo kratkem postanku MORPHOZ s postaje odpelje z dosegom 700 kilometrov po avtocesti.
Po potovanju se vrne na postajo, kjer vrne dodatni akumulator in spet privzame obliko City s standardnim akumulatorjem s 40 kWh. Na postaji dodatne akumulatorje napolnijo za ponovno uporabo. Medtem dodatno služijo kot vir energije za samopostrežne polnilnice za električna dvokolesa, za razsvetljavo ulic ali sosednjih stavb ter kot hranilnik električne energije za obnovljive vire.
V bližnji prihodnosti naj bi na evropske ceste zapeljal tudi kompakten električni križanec City K-ZE, ki je najprej na voljo na kitajskem trgu. Pogonu je namenjen 33-kilovatni električni motor, ki se napaja z elektriko baterije z zmogljivostjo 26,8 kilovatne ure. S popolnoma napolnjeno lahko prevozi do 250 kilometrov, hitrost je omejena na 105 km/h, glavni adut električnega štirikolesnika pa je nizka cena, na Kitajskem za manj kot 9.000 evrov. Pri Renaultu City K-ZE prilagajajo tudi evropskim trgom, kjer ga bodo prodajali pod avtomobilsko znamko Dacia.
Vodilni tudi pri dostavnikih
Renault igra vodilno vlogo tudi pri električnih lahkih gospodarskih vozilih, kjer sta z električnim pogonom opremljena Kangoo in Master. Kangoo Z.E. ima več pomembnih novosti: nov akumulator, nov elektromotor, nov zmogljivejši polnilnik, s toplotno črpalko opremljeno klimatsko napravo ter nove povezljive storitve.
Novi akumulator je plod strokovnega znanja in skupnega razvoja Renaulta in podjetja LG Chem, prinaša pa pomembno novost: povečanje energijske gostote. Ta novost pomeni povečano zmožnost akumulatorja za shranjevanje energije, pri čemer njegove mere ostajajo enake in ne krnijo uporabne prostornine vozila. Kangoo Z.E. je dobil tudi nov elektromotor z boljšim energijskim izkoristkom in optimizirano elektronsko upravljanje delovanja akumulatorja.
Master Z.E. je koncentrat Renaultovega tehničnega in tehnološkega znanja, saj združuje vso strokovnost s področja gospodarskih vozil z znanjem in izkušnjami vodilnega evropskega proizvajalca električnih vozil. Opremljen je s kombinacijo zmogljivega in energijsko zelo učinkovitega elektromotorja ter najsodobnejšega akumulatorja z optimiziranim elektronskim upravljanjem njegovega delovanja.
Rezultat je velik dostavnik, čigar tovorna zmogljivost, doseg in čas polnjenja so prilagojeni potrebam poslovnih uporabnikov v mestih in na njihovem obrobju. Masterja Z.E. poganja energijsko zelo učinkovit elektromotor, ki omogoča vožnjo po mestnih ulicah in primestnih cestah, vozilo doseže največjo hitrost 115 km/h, ki pa jo je možno omejiti glede na potrebe uporabnika.
Tudi na dostavo brez hrupa in izpustov so pri Renaultu pripravljeni. Eksperimentalno vozilo EZ-Flex predstavlja vizijo dostavnika za povsem električno in popolnoma povezano dostavo v mestnem okolju. Poleg Renaultovih strokovnjakov ga bodo dve leti uporabljali tudi v nekaterih podjetjih, pridobljeni podatki in izkušnje pa bodo namenjeni razvoju serijskih lahkih gospodarskih vozil.
Z enim polnjenjem baterije naj bi eksperimentalni dostavnik prevozil do 150 kilometrov, z obračalnim krogom le 4,5 metra pa bo lahko manevriral tudi v zaprtih prostorih. Informacije, povezane z vozilom in delom, zagotavlja zaslon na dotik neposredno ob voznikovem sedežu. Vozilo je opremljeno s tipali, ki bodo zbirala različne podatke, kot so lokacija, prevožena razdalja, območje uporabe, način dostave, hitrost, ustavitve in podobno. Ti podatki se bodo nato prenesli prek priključenega sistema vozila v realnem času ali dnevno.
Renault Kangoo Z.E. Concept nakazuje precej drugačne poteze kot sedanji Kangoo in je bolj oblikovan v slogu Renaultovih osebnih avtomobilov, vendar naj to ne bi vplivalo na obliko ali velikost tovornega prostora. Širši zadnji del naj bi omogočal celo več prostora, kot ga premore aktualni model, sicer pa naj bi podoba v 80 odstotkih ustrezala serijskemu modelu. Konceptni Kangoo Z.E. ima torej električni pogon, ki pa bo po pričakovanjih precej učinkovitejši kot v obstoječem vozilu, ki je s 46-odstotnim tržnim deležem najbolje prodajani električni dostavnik v Evropi.
Tekst: Matjaž Gregorič