Tihi jubilej ljudskega avtomobila, ki tudi po skoraj sedmih desetletjih ni utonil v pozabo

V Kragujevcu so pred 67 leti izdelali prvega Fička, ki je usodno vplival na razvoj mobilnosti v nekdanji državi in postal njen simbol.

18. oktobra davnega leta 1955 so v tovarni Crvena zastava v Kragujevcu začeli sestavljati Fiat 600, katerega licenco za proizvodnjo so leta 1954 odkupili od italijanskega Fiata in ki je po povečanju gibne prostornine motorja postal Zastava 750.

Legendarni Fičo leta 1955 na avtomobilskem salonu v Ženevi predstavljen kot prvi avto iz komunistične države, hkrati pa tudi kot vozilo, ki je motoriziralo Srbijo in nekdanjo Jugoslavijo. Jeseni se je začela proizvodnja v obratu  Vojaško-tehničnega zavoda v Kragujevcu, ki so ga po drugi svetovni vojni preimenovali v zavod Crvena zastava. To je bila improvizirana proizvodnja s tekočim trakom, kjer so delavci potiskali lupino vozila iz ene proizvodne operacije do druge.

Zastavo 750 so v nekdanjem VTZ in nato v Zastavini tovarni avtomobilov izdelovali 30 let, do novembra 1985, v teh treh desetletjih pa je bilo izdelanih skupno 923.487 primerkov tega modela, s čimer je Fičko bil in ostal najbolj priljubljen štirikolesnik na ozemlju celotne nekdanje Jugoslavije.

Vzporedno s Fičkom so v Zastavi nekaj časa sestavljali tudi model Zastava 1300, ki je slovel kot prva domača limuzina,  konec leta 1971 se je začela proizvodnja modela Zastava 101, nato sta prišla še Yugo in Florida. V Zastavi so med drugim sestavljali modela 128 in Zastava 10, torej Fiatov Punto, po Fiatovem prevzemu pa od leta 2012 izdelujejo Fiat 500L.

Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del